Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Jen hlupaci opakuji, ze se lide nemusi ucit fakta, ktera najdou na internetu.

0 0
možnosti

Já jsem na české školství pyšná! Rádi pohrdáme vlastním vzděláním, kterým jsme prošli - s minimálními náklady podotýkám. Skutečně někdo z nás tak trpěl, než získal magisterský titul?

Mám kamarádku v Německu a spokojená se vzdělávacím systémem není. Taky jsem pyšná na školní stravování například - to skoro nikde jinde nenajdete, přesto se najde asi trilion rodičů, kteří stále nejsou spokojení s množstvím luštěnin v jídelníčku a tak dále... V životě bych už nechtěla cítit ten puch plastových krabiček od jídla, které hnily v šatnách, když jsem jezdila na stáže do Hamburku. Nechtěla bych, aby moje dítě jedlo studené zatuchlé jídlo (od rána někde v tašce), a tak podporuji školní straování. maminky u nás ve školce si například prosadily jáhelné kaše a další změny jídelníčku - mluvila jsem s ředitelkou i kuchařkou (můj syn měl specifické straovvací potřeby a vyšli mi vstříc) - 90 % se toho vyhodí, protože to jí minimum dětí - ale je to nějaká prosazená změna. Určitě je třeba se nad věcmi zamýšlet a posouvat je dál, ale pardon, tento pán, autor článku, je pro mě typickej příkad kverulanta, kterému se nic nelíbí a který nic nenavrhuje takřka. Myslím, že je u nás velmi hustá síť škol různých typů a každý ať si vybere, co myslí, že je pro jeho dítě vhodné a co mu vyhovuje.

Proč kritizujeme vlastní vzdělání? Taky jsme se mohli vzdělat v jiné zemi třeba, kde nám to přijde dokonalý, ale raději jsme vystudovali zde zadarmo a pak si to pomluvíme. Já tomu nerozumím.

1 0
možnosti
Foto

Problém není v tom jak školy vypadají a jak učí, ale to, že do školy musíte pod hrozbou násilí. Zastávám názor, že násilí není nejvhodnější způsob pro organizaci jakéhokoliv aspektu lidského života.

0 0
možnosti
Foto

Mám za to, že jste to vystihl docela přesně. Jediné v čem se mýlíte je to, že škole zvoní hrana.

Jak říká Brett Veinott: Do této chvíle se lidská historie opakuje ve smyčce. Je to pokračující příběh o tom, jak malá skupinka lidí ovládá velkou skupinu lidí, pomocí strachu nebo násilí, čehož je dosahováno udržováním většiny lidí z velké skupiny relativně ignorantskými a beznadějně závislými na údajném vůdcovství menší skupinky. Je to hra na dravce a oběti, a státní školství je jen jedním z novějších nástrojů dravců.

Stát se tohoto nástroje nevzdá.

0 1
možnosti

P23a79v45e85l 18H15e37k

30. 8. 2017 15:53

Blábol městského člověka. Co když nepůjde elektřina, jak si váš odchovanec poradí?

1 0
možnosti
Foto

M18a56r39t30i16n 59L18ö51w

30. 8. 2017 15:59

Asi stejne jako "odchovanec ZS" - zkontroluje pojistky a pripadne zavola na havarijni sluzbu distributora. Nebo rekne manzelovi at s tim neco udela. Jak to souvisi s povinnou skolni dochazkou?

1 0
možnosti

a jak byste zajistil minimální vzdělání u sociálně vyloučených rodin?! Není škola a předtím předškolní vzdělávání už samo o sobě dobrým identifikátorem, že v rodině může být něco špatně? Jak zajistíte minimální (povinné) vzdělání. Pokud budete jako stát garantovat nějaké peníze (sociální dávky, podporu nezaměstnaným, atd.), nebudete chtít mít alespoň minimální kontrolu nad úrovní vzdělání (ZŠ)?! Pokud má dítě oba rodiče v zaměstnání (práci), kdo se o něj bude starat?! Kam bude docházet?! Není ta Vaše koncepce jen pro samostatné a starší děti?! Já osobně vidím velký úpadek školství právě v tom, že se přestalo pracovat a vzdělávat v takových předmětech jako je etika, etiketa, náboženství (tím nemyslím přivádění dětí na víru, ale aspoň elementární seznámení s texty), úroveň kulturního vzdělávání šla úplně do ....., ale že by mi vadilo, že dítě chodí do školy, to je absurdní...

0 0
možnosti
Foto

A proč bych to měl zajišťovat? A i kdyby, funguje to? A proč si nezkusit představit i jiné alternativy, jak pomoci dětem z tzv. sociálně vyloučených rodin, možná i efektivnější, pokud si to vytyčíme jako cíl? A v kontextu vašich otázek, kdo je to podle vás stát? A proč má stát řešit to, kam bude mé dítě docházet? Pokud to očekáváte od státu, OK, nemám problém. Ale já nechci, aby mi ten samý stát určoval, kam mají děti chodit. Nedává to totiž smysl.

Nejsem proti vzdělávání. Nikomu neupírám ani právo chodit do školy. Však se zeptejte dětí, jak se jim tam líbí a jak hodnotí užitečnost toho, co se tam učí atp. Já si prostě umím představit spoustu jiných způsobů, jak poskytnout dětem možnosti se rozvíjet a vzdělávat. Současná škola je podle mě přežitá (viz článek).

2 2
možnosti

Tak neví, ze začátku jsem si myslela, že je to ironie, satira, parodie na něco, ale čtouc dál jsem dospěla k názoru, že to myslíte vážně. Nedočetla jsem. Je mi Vás líto.

2 2
možnosti

Měl bych 2 poznámky:

1. biflování dat do hlavy je dnes velmi "nemoderní", ale musíme si uvědomit, že k tomu, aby lidé mohli přemýšlet, vymýšlet, být kreativní apod. musí v té hlavě nějaká data mít, aby si s nimi mohli v mysli hrát a probírat si je. Úplně stejně jako počítač potřebuje mít data natažená do RAMky, aby s nimi mohl pracovat, nestačí mu, že má vše na harddisku. Stejně tak člověk, který v hlavě nemá žádná podkladová data, tak prostě nic nevymyslí. Samozřejmě, že je spousta dat, která si člověk do hlavy cpát nemusí, ale zase úplně to obracet a necpat si tam vůbec nic je také nesmysl.

2. přehodit veškerou zodpovědnost za vzdělanost dítěte pouze na rodiče nebo přímo na dítě samotné je také nesmysl. Ano, chceme společnost, kde stát diktuje lidem co mají dělat pokud možno co nejméně, ale existuje určitý objektivní rámec informací, znalostí a dovedností, kterými by děti měly být vybaveny do života naprosto bezpodmínečně a bez výjimky. Např. číst, psát, počítat, základy dějepisu. přírodovědy, prakticky celou náplň základní školy by měli mít všichni. Existuje spousta rodičů, která by své děti nenechala naučit ani číst a psát. Těm dětem by to bylo jedno a když by jim to jedno být přestalo a začalo by jim to vadit, tak už by zase byly ve vyšším věku, kdy už je zase dost pozdě začínat. Takže minimálně u základní školy tu logiku vidím. Střední a vysoká, tam už je to něco jiného...

6 0
možnosti
Foto

Díky za poznámky.

Bod 1) souhlasím, že je potřeba mít přehled v určitém oboru. Ale každého baví něco jiného. A pokud mě něco zajímá, tak ta data do té RAMky prostě dostanu. S tou kreativitou dobrý postřeh, ano, abych byl kreativní, musím mít pro to nějaké základy a musím se dané věci nějaký čas věnovat, aby mi tam ty možnosti začaly nabíhat... Takže pokud opravdu chci, udělám to.

Bod 2) tady nesouhlasím. Nechci slovíčkařit, ale "objektivní rámec informací" je většinou to, co určuje spolek moudrých někde u stolu. Děti se dokáží učit samy, jsou pro to přirozeně nastavené. A pokud se náhodou někdo číst a psát nenaučí, je méně člověkem, nemůže být přesto šťastný člověk?

Já osobně bych preferoval nějaké komunitní kluby (chcete-li školy), kde děti budou mít možnost se učit to, co chtějí, budou tam mít dostatečné vybavení, případně i učitele, ale to vše bude na dobrovolné bázi a za podmínky uznání svébytnosti dítěte. Podle mě, pokud chce společnost (sic!) v tomto směru opravdu něco dělat, tak vytvářet prostředí a hlavně inspirovat. Ne nutit a okrádat děti o čas a hru.

1 2
možnosti
Foto

Bod 2: To že si děti něco najdou během 15s na internetu neznamená, že to budou umět správně použít.

Celkově mi váš text přijde značně negativistický, místy demagogický. Ano, škola jak ji známe může zaniknou, avšak měla by být něčím funkčním nahrazena. Něčím, co bude zaručovat, že z lidi nebudou polo-analfabeti (aspoň číst, psát a počítat by měl umět každý a člověk s vyšším vzděláním by měl mít nějaký všeobecný přehled) a také to něco musí zajistit, že odborné věci bude dělat odborník (lékaři, zaměstnanci elektráren, výzkumníci ...). Čili nějaký systém, který bude zaručovat, že daný člověk má příslušnou kvalifikaci pro danou činnost, bude muset stejně fungovat. Jestli se tedy nechceme ocitnout v nějaké formě anarchie.

3 0
možnosti
Foto

Bod 2 - OK, proti tomu žádná. Jen (asi už tendenčně) dodám, jestli to "správné použití" zaručí (jedině) škola? A vlastně bych se ještě zamyslel nad tím, že většina inovací vzniká tím, že se na věci pohlíží právě jinou optikou a právě tradiční školy tyto schopnosti systematicky potlačují.

Ta druhá část též OK, já věřím, že školu nahradí jiné formy vzdělávání... Ale taky si říkám, kdo je ta autorita, která má zaručit či garantovat kvalifikaci?

0 0
možnosti

Já s Vámi souhlasím; řekl bych dokonce, že na hranu se dostává nejen škola, ale i celý dosavadní způsob života.

0 0
možnosti
Foto

Ad absurdum - představme si „vzdělávání“ v duchu vašeho článku:

Základní potřeba předškoláka je hra. Dejme mu do ruky tablet, kde si může vše najít. Ale on jej bude používat místo lopatičky. Také je vhodný na hod do dálky - hezky plachtí. Jen těm nejbystřejším budeme moci koupit šněrovací boty místo natahovacích bačkůrek.

Ve „škole“ se konečně naučí používat vyhledavač. Bude trošičku problém, protože dítko dlouho nebude znát písmenka. Ti nejschopnější, po odporně nedemokratické drezůře v rodině, získají ze starých učebnic vzdělání na úrovni tereziánské doby. Ostatním to vadit nebude. Pravda, jejich slovní zásoba nebude největší, ale časem se pomocí ikon obsluhovat metodou pokusu a omylu jednodušší hry naučí.

Starší školní věk přinese některé problémy, protože násilím doma vzdělávaní exoti budou duševně úplně jinde než jejich velice hraví a spokojení vrstevníci. Vzájemná komunikace začne váznout a obě skupiny bude nutně fyzicky oddělit. Rodiče „exotů“ si zaplatí soukromé školy s velice tvrdým drilem, aby potomci dosáhli na dříve obvyklý standard vzdělání. Pro „většinovou“ populaci vyvineme úplně nový, jednoduchý a naprosto blbuvzdorný počítačový systém, používající výhradně obrázkovou symboliku, jehož nastavení nebude možné omylem změnit.

Po patnácti letech celý experiment v tichosti zrušíme, protože zjistíme, že desetiletý pobyt v „méně podnětném prostředí“ vykonal své, že tato generace je k čemukoli naprosto nepoužitelná, neboť je funkčně zcela negramotná a již nikdy nezíská ani základní pracovní návyky.

8 1
možnosti
Foto

timto Vam dekuji mluvite mi takrikajic z duse, jeste bych dodal, ze ta "prumerne" vzdelana mensina, bude elitou naroda a bude vsechno ridit, zatimco vetsina si bude hrat :)

0 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS