Středa 26. února 2020, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 26. února 2020 Dorota

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R71o42s21t78i65s11l61a34v 32C15a70h56a 6453547867211

Jen hlupaci opakuji, ze se lide nemusi ucit fakta, ktera najdou na internetu.

0/0
1.9.2017 15:17

K75a40t41e94ř59i31n16a 48K98l91u70s65á66č57k55o60v73á 2284427885624

Já jsem na české školství pyšná! Rádi pohrdáme vlastním vzděláním, kterým jsme prošli - s minimálními náklady podotýkám. Skutečně někdo z nás tak trpěl, než získal magisterský titul?

Mám kamarádku v Německu a spokojená se vzdělávacím systémem není. Taky jsem pyšná na školní stravování například - to skoro nikde jinde nenajdete, přesto se najde asi trilion rodičů, kteří stále nejsou spokojení s množstvím luštěnin v jídelníčku a tak dále... V životě bych už nechtěla cítit ten puch plastových krabiček od jídla, které hnily v šatnách, když jsem jezdila na stáže do Hamburku. Nechtěla bych, aby moje dítě jedlo studené zatuchlé jídlo (od rána někde v tašce), a tak podporuji školní straování. maminky u nás ve školce si například prosadily jáhelné kaše a další změny jídelníčku - mluvila jsem s ředitelkou i kuchařkou (můj syn měl specifické straovvací potřeby a vyšli mi vstříc) - 90 % se toho vyhodí, protože to jí minimum dětí - ale je to nějaká prosazená změna. Určitě je třeba se nad věcmi zamýšlet a posouvat je dál, ale pardon, tento pán, autor článku, je pro mě typickej příkad kverulanta, kterému se nic nelíbí a který nic nenavrhuje takřka. Myslím, že je u nás velmi hustá síť škol různých typů a každý ať si vybere, co myslí, že je pro jeho dítě vhodné a co mu vyhovuje.

Proč kritizujeme vlastní vzdělání? Taky jsme se mohli vzdělat v jiné zemi třeba, kde nám to přijde dokonalý, ale raději jsme vystudovali zde zadarmo a pak si to pomluvíme. Já tomu nerozumím.

+1/0
31.8.2017 13:06
Foto

F59r85a84n52t75i74š71e50k 79K77š98í77r 2479466705

Problém není v tom jak školy vypadají a jak učí, ale to, že do školy musíte pod hrozbou násilí. Zastávám názor, že násilí není nejvhodnější způsob pro organizaci jakéhokoliv aspektu lidského života.

0/0
31.8.2017 13:16
Foto

M34a15r70t22i20n 15L39ö65w 8194905687642

U nas je husta sit skol ruznych typu, ktere mely donedavna povinny ramcovy vzdelavaci program, nove povinne osnovy. Pro vsechny stejne. Takze si muzete vybrat jestli slichtu snite lzici nebo hulkami ale snist ji musite.

Ze je to "zadarmo" a ze tam dostanou deti neco k jidlu je argument jako noha. V jine zemi muzete jit na univerzitu ale ZS ani zemi si deti nevybiraji... Clanek je predevsim o zakladnim a strednim skolstvi. Ze nektere vysoke skoly prvni dva stupne pripominaji je smutne ale tam uz je to na kazdem co si vybere. Zakladku si vybrat nemuzete.

0/0
31.8.2017 16:21
Foto

F56r24a94n70t36i53š31e22k 79K54š19í16r 2549416755

Mám za to, že jste to vystihl docela přesně. Jediné v čem se mýlíte je to, že škole zvoní hrana.

Jak říká Brett Veinott: Do této chvíle se lidská historie opakuje ve smyčce. Je to pokračující příběh o tom, jak malá skupinka lidí ovládá velkou skupinu lidí, pomocí strachu nebo násilí, čehož je dosahováno udržováním většiny lidí z velké skupiny relativně ignorantskými a beznadějně závislými na údajném vůdcovství menší skupinky. Je to hra na dravce a oběti, a státní školství je jen jedním z novějších nástrojů dravců.

Stát se tohoto nástroje nevzdá.

0/−1
30.8.2017 16:03

P58a21v91e66l 88H20e19k 8897496233711

Blábol městského člověka. Co když nepůjde elektřina, jak si váš odchovanec poradí?

+1/0
30.8.2017 15:53
Foto

M75a52r53t56i28n 42L84ö16w 8174925657822

Asi stejne jako "odchovanec ZS" - zkontroluje pojistky a pripadne zavola na havarijni sluzbu distributora. Nebo rekne manzelovi at s tim neco udela. Jak to souvisi s povinnou skolni dochazkou?

+1/0
30.8.2017 15:59

R37o50s92t24i57s53l60a60v 15C64a72h62a 6173977977121

Hek zrejme myslel ty znalosti, co lezi na internetu....

0/0
1.9.2017 15:17

L74u46k15á14š 31V23o81j55t69e36k 8975900723690

a jak byste zajistil minimální vzdělání u sociálně vyloučených rodin?! Není škola a předtím předškolní vzdělávání už samo o sobě dobrým identifikátorem, že v rodině může být něco špatně? Jak zajistíte minimální (povinné) vzdělání. Pokud budete jako stát garantovat nějaké peníze (sociální dávky, podporu nezaměstnaným, atd.), nebudete chtít mít alespoň minimální kontrolu nad úrovní vzdělání (ZŠ)?! Pokud má dítě oba rodiče v zaměstnání (práci), kdo se o něj bude starat?! Kam bude docházet?! Není ta Vaše koncepce jen pro samostatné a starší děti?! Já osobně vidím velký úpadek školství právě v tom, že se přestalo pracovat a vzdělávat v takových předmětech jako je etika, etiketa, náboženství (tím nemyslím přivádění dětí na víru, ale aspoň elementární seznámení s texty), úroveň kulturního vzdělávání šla úplně do ....., ale že by mi vadilo, že dítě chodí do školy, to je absurdní...

0/0
30.8.2017 14:33
Foto

P35a68v64e55l 19K38o48v26a94ř42í95k 4622209697865

A proč bych to měl zajišťovat? A i kdyby, funguje to? A proč si nezkusit představit i jiné alternativy, jak pomoci dětem z tzv. sociálně vyloučených rodin, možná i efektivnější, pokud si to vytyčíme jako cíl? A v kontextu vašich otázek, kdo je to podle vás stát? A proč má stát řešit to, kam bude mé dítě docházet? Pokud to očekáváte od státu, OK, nemám problém. Ale já nechci, aby mi ten samý stát určoval, kam mají děti chodit. Nedává to totiž smysl.

Nejsem proti vzdělávání. Nikomu neupírám ani právo chodit do školy. Však se zeptejte dětí, jak se jim tam líbí a jak hodnotí užitečnost toho, co se tam učí atp. Já si prostě umím představit spoustu jiných způsobů, jak poskytnout dětem možnosti se rozvíjet a vzdělávat. Současná škola je podle mě přežitá (viz článek).

+2/−2
30.8.2017 14:44

M80i92c21h44a86l 13P42a55u59l77í16č37e21k 2683865275615

Já bych viděl tak, že existence (základních) škol vychází z elementární logiky. Představme si výchozí situaci, kdy školy nejsou vůbec a všichni rodiče si zodpovědně vzdělávají své děti sami. Rodiče budou zodpovědní a 99,9% jich začne tím, že děti bude učit číst a počítat. Potom si ale někdo položí otázku - proč by měli všichni dospělí trávit čas výukou, když všichni učí své děti to samé? Co kdybychom děti seskupili (třeba po 20-25) a celou skupinu by vyučoval jen jeden rodič a ostatní by mohli dělat něco jiného? K tomu se přidají další oblasti, které by své děti zase učili skoro všichni - třeba něco zajímavého o zvířátkách, o stromech, o zeměkouli... a ejhle, máme tu školu. Je to prostě výsledek řetězce racionálních úvah...

+2/0
30.8.2017 14:53
Foto

P69a41v94e47l 93K51o52v87a72ř36í29k 4202709347605

Perfektní úvaha! Přesně tak bych si to představoval. Vzniknou dobrovolné komunity, kluby, školy... a děti si budou moct vybrat, co je zajímá a v čem se chtějí rozvíjet. Ve finále to bude pestré, zajímavé, bude to bavit děti i učitele a nejspíš i rodiče a škola přestane být svého druhu vězením.

+1/−1
30.8.2017 15:13
Foto

F71r84a82n54t14i79š38e82k 31K35š19í94r 2419326205

K tomu chybí dvě věci. Stát by měl povolit všechny aktivity lidí v oblasti vzdělávání a s tím souvisí i další krok, což je zrušení povinné školní docházky. Laicky řečeno - nepřekážet.

0/0
30.8.2017 16:22
Foto

M15a35r54t78i10n 49L38ö91w 8434975687912

Spoustu zbytecne prace pridelava vekova segregace deti. Ve smisene skupine si deti vzajeme pomahaji a vysvetluji takze odpada nutnost porad dokola opakovat to same.

+1/0
30.8.2017 15:17
Foto

P97a40v15e36l 49K16o80v76a48ř82í14k 4712569897135

Přesně!

0/−1
30.8.2017 15:18
Foto

M21a25r67t42i56n 56L49ö25w 8234835267552

Pokud donutite dite ze "socialne vyloucene" rodiny odsedet si nejake hodiny ve skole jeho situaci v nicem nezlepsi. Nevim jake mate zkusenosti vy, je mozne ze vyjimecny Ucitel s velkym U je ktery dokaze lidi (ano, ideti jsou lidi) inspirovat muze neco zmenit. Jenze takovy neni ani na kazde skole natoz v kazde tride. Co jsem videl ja byl pravy opak - pokd byl ve tride zak ktery nerespektoval pravidla a ucitele jako autoritu dostalo se mu odsouzeni a despektu ze straany kantoru - byl v podstate odsouzen a vyloucen ze spolecnosti. Tj prinos povinne skoln dochazky pro nej byl ryze negtaivni. Parkrat propadl a odesel ze skoly bez znalosti gramatiky, vsech ceskych kralu a data zlate buly sicilske...

+1/0
30.8.2017 15:22

M59a31r56i89a21n16a 20K46r84á90s30n82á 7550347517431

Tak neví, ze začátku jsem si myslela, že je to ironie, satira, parodie na něco, ale čtouc dál jsem dospěla k názoru, že to myslíte vážně. Nedočetla jsem. Je mi Vás líto.

+2/−2
30.8.2017 13:48

M65i51c50h17a52l 59P34a79u27l39í36č44e50k 2893885225645

Měl bych 2 poznámky:

1. biflování dat do hlavy je dnes velmi "nemoderní", ale musíme si uvědomit, že k tomu, aby lidé mohli přemýšlet, vymýšlet, být kreativní apod. musí v té hlavě nějaká data mít, aby si s nimi mohli v mysli hrát a probírat si je. Úplně stejně jako počítač potřebuje mít data natažená do RAMky, aby s nimi mohl pracovat, nestačí mu, že má vše na harddisku. Stejně tak člověk, který v hlavě nemá žádná podkladová data, tak prostě nic nevymyslí. Samozřejmě, že je spousta dat, která si člověk do hlavy cpát nemusí, ale zase úplně to obracet a necpat si tam vůbec nic je také nesmysl.

2. přehodit veškerou zodpovědnost za vzdělanost dítěte pouze na rodiče nebo přímo na dítě samotné je také nesmysl. Ano, chceme společnost, kde stát diktuje lidem co mají dělat pokud možno co nejméně, ale existuje určitý objektivní rámec informací, znalostí a dovedností, kterými by děti měly být vybaveny do života naprosto bezpodmínečně a bez výjimky. Např. číst, psát, počítat, základy dějepisu. přírodovědy, prakticky celou náplň základní školy by měli mít všichni. Existuje spousta rodičů, která by své děti nenechala naučit ani číst a psát. Těm dětem by to bylo jedno a když by jim to jedno být přestalo a začalo by jim to vadit, tak už by zase byly ve vyšším věku, kdy už je zase dost pozdě začínat. Takže minimálně u základní školy tu logiku vidím. Střední a vysoká, tam už je to něco jiného...

+6/0
30.8.2017 12:50
Foto

P89a35v26e27l 36K23o59v50a78ř66í36k 4342479597115

Díky za poznámky.

Bod 1) souhlasím, že je potřeba mít přehled v určitém oboru. Ale každého baví něco jiného. A pokud mě něco zajímá, tak ta data do té RAMky prostě dostanu. S tou kreativitou dobrý postřeh, ano, abych byl kreativní, musím mít pro to nějaké základy a musím se dané věci nějaký čas věnovat, aby mi tam ty možnosti začaly nabíhat... Takže pokud opravdu chci, udělám to.

Bod 2) tady nesouhlasím. Nechci slovíčkařit, ale "objektivní rámec informací" je většinou to, co určuje spolek moudrých někde u stolu. Děti se dokáží učit samy, jsou pro to přirozeně nastavené. A pokud se náhodou někdo číst a psát nenaučí, je méně člověkem, nemůže být přesto šťastný člověk?

Já osobně bych preferoval nějaké komunitní kluby (chcete-li školy), kde děti budou mít možnost se učit to, co chtějí, budou tam mít dostatečné vybavení, případně i učitele, ale to vše bude na dobrovolné bázi a za podmínky uznání svébytnosti dítěte. Podle mě, pokud chce společnost (sic!) v tomto směru opravdu něco dělat, tak vytvářet prostředí a hlavně inspirovat. Ne nutit a okrádat děti o čas a hru.

+1/−2
30.8.2017 13:42

M32i97c81h57a41l 74P48a17u70l31í20č92e76k 2833115435105

No k tomu "objektivnímu rámci" - samozřejmě, že je to subjektivní a od určité úrovně je diskutabilní, co by to mělo být, ale u zcela základní úrovně je to troufám si říci objektivní a jednoznačné. "A pokud se náhodou někdo číst a psát nenaučí, je méně člověkem, nemůže být přesto šťastný člověk?" - ano, myslím si, že člověk, který dnes neumí číst a psát je v dnešní době méně člověkem - takový člověk je vyautovaný z velké řady činností, a úplně zbytečně. Je v zájmu dobrého fungování společnosti, aby číst a psát uměl skutečně každý, resp. být analfabet v dnešní době nepřináší vůbec žádnou výhodu, jen potíže (stejně jako v pravěku bylo zase nutné, aby pokud možno každý muž uměl lovit...).

A nechat to na dětech, aby se samy učily - bohužel jako otec 2 dětí nesouhlasím. Pokud dnes necháte děti růst nezávisle, bez jakéhokoliv vedení, tak jediné co se samy naučí je hrát hry a sledovat videa na mobilech. K dalšímu poznávání světa vyžadují určité popostrčení, od rodičům anebo to místo rodičů může částečně rovnou dělat ta škola. (zdůrazňuji, bavíme se o základní škole, střední a vysoká škola je úplně jiný případ, tam už jsou studenti zodpovědní sami za sebe mnohem více).

0/0
30.8.2017 14:41
Foto

P40a69v89e44l 25K26o48v25a36ř56í12k 4792679527925

No jo, ale nemáme tu i dnes lidi, které bycom navzdory škole mohli označit za analfabety? A jsou to nutně zoufalí lidé na pokraji existence?

Ta druhá část, dobře, vlastní zkušenosti jsou těžko zpochybnitelné. Ale není problém právě v tom, že mají děti jako alternativu "tu nudnou školu"? Nešlo by to popostrkování i jinak? Já bych se právě zaměřil tady na tu část úvahy.

0/0
30.8.2017 15:17
Foto

M90a75r43t28i90n 17L64ö33w 8254865197562

To co popisujete je vysledkem odebrani autonomie a zodpovednosti deti. Pokud jim vnutite myslnku ze za ne musi rozhodovat nekdo jiny protoze toho sami nejsou schopni prijmou to a rezignuji na cokoliv. A dospely ma potvrzeni sve teorie o nutnosti odebrani autonomie. Sumerhill, Sudbury a jine skoly jasne dokazaly a dokazuji ze deti pokud maji skutecnou svobodu a moznost volby s ni dokazi velmi efektivne nakladat.

0/0
30.8.2017 15:37
Foto

I15v13o 65P73e94t64e92r33k16a 4886215877819

Bod 2: To že si děti něco najdou během 15s na internetu neznamená, že to budou umět správně použít.

Celkově mi váš text přijde značně negativistický, místy demagogický. Ano, škola jak ji známe může zaniknou, avšak měla by být něčím funkčním nahrazena. Něčím, co bude zaručovat, že z lidi nebudou polo-analfabeti (aspoň číst, psát a počítat by měl umět každý a člověk s vyšším vzděláním by měl mít nějaký všeobecný přehled) a také to něco musí zajistit, že odborné věci bude dělat odborník (lékaři, zaměstnanci elektráren, výzkumníci ...). Čili nějaký systém, který bude zaručovat, že daný člověk má příslušnou kvalifikaci pro danou činnost, bude muset stejně fungovat. Jestli se tedy nechceme ocitnout v nějaké formě anarchie.

+3/0
30.8.2017 12:27
Foto

P64a18v26e47l 90K15o89v62a66ř10í84k 4172679247185

Bod 2 - OK, proti tomu žádná. Jen (asi už tendenčně) dodám, jestli to "správné použití" zaručí (jedině) škola? A vlastně bych se ještě zamyslel nad tím, že většina inovací vzniká tím, že se na věci pohlíží právě jinou optikou a právě tradiční školy tyto schopnosti systematicky potlačují.

Ta druhá část též OK, já věřím, že školu nahradí jiné formy vzdělávání... Ale taky si říkám, kdo je ta autorita, která má zaručit či garantovat kvalifikaci?

0/0
30.8.2017 13:32
Foto

I33v15o 65P29e38t17e91r20k33a 4896375847139

Určitě správné použití nezaručí pouze škola nebo jedině škola. Ale sám vím, že když jsem chtěl rozumět trochu odbornějšímu článku na internetu, který nebyl z oboru kterému se věnuji, musel jsem si přečíst knihu obsahující základní znalosti tématiky.

Nechcete-li změnit celé zřízení, pak by tím garantem měl být stát prostřednictvím - pro nedostatek pojmů to nazvěme odborné komise. Ono i dnes se ve světě (a částečně i v ČR) učí děti doma a následně jsou přezkušovány, jestli jejich znalosti odpovídají požadované úrovni. Možná to je náznak budoucí cesty. Nevím. Nemám jednoznačný názor. Nevím například, co by nahradilo učení se navazování vztahů s jinými lidmi, které ve škole probíhá. Ano, může probíhat i jinde, jinak a lépe. Nemyslím si, že by o něco takového měly být děti připraveny.

0/0
30.8.2017 13:41
Foto

P59a68v84e86l 32K40o19v51a55ř17í76k 4942139657515

Též bych děti nechtěl o nic připravit, zejména o možnosti si najít svou cestu. Já je prostě nechci nutit a příčí se mi to čím dál víc. Podle mě je ta cena za povinnou docházku extrémně vysoká a poznamená člověka na celý život.

Každopádně co se týče těch možných cest, zkuste kdyžtak proklikat ty odkazy v článku. Je tam několik funkčních alternativ. Já si nemyslím, že řešení je děti izolovat a nahradit učitele tím, že ho budu dělat nad učebnicemi doma já. Určitě je to o interakcích s dalšími dětmi, dospělými... a prostředí, které inspiruje k poznávání.

S tím odborným článkem, vidíte, chtěl jste pochopit -> nastudoval jste sám :-).

+1/0
30.8.2017 13:47
Foto

P46a65v88e86l 95K77o24v82a82ř54í68k 4532569267165

Též bych děti nechtěl o nic připravit, zejména o možnosti si najít svou cestu. Já je prostě nechci nutit a příčí se mi to čím dál víc. Podle mě je ta cena za povinnou docházku extrémně vysoká a poznamená člověka na celý život.

Každopádně co se týče těch možných cest, v příštím článku (předpokládám pátek) dám pár odkazů, tak třeba to pomůže s orientací, jaké jsou funkční alternativy. Já si nemyslím, že řešení je děti izolovat a nahradit učitele tím, že ho budu dělat nad učebnicemi doma já. Určitě je to o interakcích s dalšími dětmi, dospělými... a prostředí, které inspiruje k poznávání.

S tím odborným článkem, vidíte, chtěl jste pochopit -> nastudoval jste sám :-).

+1/−2
30.8.2017 15:38

M24i11r76o15s59l16a40v 10P30a45v83l98í80č59e58k 9519437142353

Já s Vámi souhlasím; řekl bych dokonce, že na hranu se dostává nejen škola, ale i celý dosavadní způsob života.

0/0
30.8.2017 12:19
Foto

V67l85a34d48i96m16í80r 53A11i13m 5763717643948

Ad absurdum - představme si „vzdělávání“ v duchu vašeho článku:

Základní potřeba předškoláka je hra. Dejme mu do ruky tablet, kde si může vše najít. Ale on jej bude používat místo lopatičky. Také je vhodný na hod do dálky - hezky plachtí. Jen těm nejbystřejším budeme moci koupit šněrovací boty místo natahovacích bačkůrek.

Ve „škole“ se konečně naučí používat vyhledavač. Bude trošičku problém, protože dítko dlouho nebude znát písmenka. Ti nejschopnější, po odporně nedemokratické drezůře v rodině, získají ze starých učebnic vzdělání na úrovni tereziánské doby. Ostatním to vadit nebude. Pravda, jejich slovní zásoba nebude největší, ale časem se pomocí ikon obsluhovat metodou pokusu a omylu jednodušší hry naučí.

Starší školní věk přinese některé problémy, protože násilím doma vzdělávaní exoti budou duševně úplně jinde než jejich velice hraví a spokojení vrstevníci. Vzájemná komunikace začne váznout a obě skupiny bude nutně fyzicky oddělit. Rodiče „exotů“ si zaplatí soukromé školy s velice tvrdým drilem, aby potomci dosáhli na dříve obvyklý standard vzdělání. Pro „většinovou“ populaci vyvineme úplně nový, jednoduchý a naprosto blbuvzdorný počítačový systém, používající výhradně obrázkovou symboliku, jehož nastavení nebude možné omylem změnit.

Po patnácti letech celý experiment v tichosti zrušíme, protože zjistíme, že desetiletý pobyt v „méně podnětném prostředí“ vykonal své, že tato generace je k čemukoli naprosto nepoužitelná, neboť je funkčně zcela negramotná a již nikdy nezíská ani základní pracovní návyky.

+8/−1
30.8.2017 11:49
Foto

J38a11n 61H92o36r60á90č39e34k 7882666605938

timto Vam dekuji mluvite mi takrikajic z duse, jeste bych dodal, ze ta "prumerne" vzdelana mensina, bude elitou naroda a bude vsechno ridit, zatimco vetsina si bude hrat :)

0/0
30.8.2017 12:10
Foto

P25a12v33e94l 26K20o52v89a47ř37í76k 4372179527345

Vidíte, já mám někdy pocit, že to tak funguje už dnes. Jen ta menšina neovládá druhé díky svému vzdělání, ale díky jiným mechanismům. A taky mám někdy pocit, že právě škola ten systém výrazným způsobem udržuje v chodu.

0/0
30.8.2017 13:26
Foto

P86a97v26e67l 21K43o84v30a57ř89í49k 4762749767565

Děkuji za názor, byť jste to posunul do krajnosti.

Nicméně nesouhlasím s tím, abychom děti líčili jako beznadějném hloupoučké tvorečky, kteří nemají o nic zájem, jsou líní a bez školy se nic nenaučí. Existují studie a přípklady, kdy se děti naučily číst samy nebo s pomocí jiných dětí, aniž by vkročily do školy. To samé platí i pro ostatní oblasti učení.

Pro jistotu zdůrazním - mně nevadí existence školy. Každý nechť si vybere podle svého. Pointa je v tom, aby si každý mohl svobodně vybrat, jak a kde se vzdělávat. A také aby si každý mohl sám definovat, jaké má nároky na vzdělávání, jaké má potřeby, co ho zajímá nebo co mu pomůže v jeho životě. Věřím tomu, že to jde i bez dnešní školy, a hlavně věřím tomu, že to tam směřuje, za což jsem osobně rád.

+1/−1
30.8.2017 13:25
Foto

M98a59r40t55i86n 38L97ö79w 8814555547522

Vychazite z mylne predstavy ze deti se bez donuceni dospelymi nic enauci. Opak je pravdou. Treba zrovna to PC - v Indii probehl pokus kdy umistili pocitace do chudinskeho slumu bez jakehokoliv navodu (chudoba obyvatel zarucila ze nikdo nema pc doma a nikdo z dospelych s nim neumi zachazet). Vysledek byl vzdy stejny - cca 300 deti se nausilo s nim zachazet uplne sami jen pokus/omyl. Ze sveho okoli vim ze spousta deti se nauci cist a psat od rodicu ci sourozencu zcela mimodek jen tim ze jim ctou a dite kouka do knizky... Protoze chteji. Donucovani je pri uceni kontraproduktivni.

+2/0
30.8.2017 15:06

A48l62e33š 26F97i52f48k14a 2474893492913

Já toužím po příkladu z praxe, jak se někdo naučil sám od sebe chápat a v praxi používat Kirchhoffovy zákony. Abychom začali u něčeho jednoduššího, nemusíme hned rovnice Maxwellovy.

+1/0
30.8.2017 15:46
Foto

M81a80r26t12i47n 35L70ö74w 8244705807762

V nekterych statech je legalni tzv "Unschooling" tj svoboda ditete ridit sve vlastni vzdelavani. Treba Naomi Aldort sla touto cestou. V urcite chvili se jeji deti rozhodly ze chteji jit na univerzitu, naucili se potrebne veci na vstupni test (behem asi 3 mesicu) a sli. Na druhou stranu zkuste zasstavit na ulici 100 nebo 1000 lidi a zeptejte se jich co jsou to Kirchhoffovy zakony. Zamenujete povinnou skolni dochazku ( ZS + predskolni rok) se vzdelanim jako takovym. Jenze to jsou dve na sobe nezavisle veci.

0/0
30.8.2017 16:06

M77a76r96e47k 57P98l46e85s65k88a42č 2810936650323

https://www.novinky.cz/veda-skoly/421022-finsko-se-jako-prvni-zeme-zbavi-skolnich-predmetu.html

+1/0
30.8.2017 11:42

V78l32a37d51i61m69í89r 62H14r56u80b76ý 4447293834769

Pořád jsem čekal na alternativu (hloupě si myslím, že každý má opravdu mít alespoň ty triviální znalosti. Ve škole by měli (mimo jiné) také naučit, že pokud vyzývám k diskuzi, měl bych mít návrhy - alespoň v kostce.

0/0
30.8.2017 11:32

V33l91a52d48i30m75í51r 66H88r89u13b16ý 4267913834309

"Certifikáty a tituly ztrácejí hodnotu." Fakt. I při prvním, druhém zaměstnání? A nějak se začít musí, ne?

0/0
30.8.2017 11:28
Foto

J52a69n 47H95o91r42á38č25e18k 7852436425118

certifikaty na hodnote neztraceji, nicmene znalosti se musi obnovovat coz vedi firmy, ktere vydavaji profesni certifikace a nuti cloveka slozit prislusne zkousky, mnohdy na vysokem stupni odbornosti a v cizim jazyce.

je potreba je nesrovnavat s tzv. certifikaty za ucast. ty jsou doopravdy k nicemu.

+1/0
30.8.2017 12:12
Foto

P28a68v51e45l 14K64o57v12a23ř82í57k 4552859847725

Myslím si na základě vlastní zkušenosti (z pohledu zamětsnance i zaměstnavatele), že i v případě prvního a druhého zaměstnání. Máte opačnou zkušenost?

0/0
30.8.2017 13:15

V78l86a56d87i64m96í56r 90H59r46u80b41ý 4587233334229

Fakt? Ani se neptali, jakou školu jste absolvoval? A neucházel jste se o místo hlídače?

0/0
30.8.2017 14:45

V89l17a33d87i71m43í64r 79H86r29u71b50ý 4567633474459

"Proč hustit dětem do hlavy chemické rovnice, matematické vzorce a historická data, když to vše najdou během několika sekund na internetu?"

Protože najdu, jen když vím, co hledat. A umím použít, jen když problému rozumím.

+2/0
30.8.2017 11:24
Foto

M55a53r51t38i97n 85Š53í45p 7308211593858

super článek, vzdělávání by mělo být založené na dobrovolnosti, jako všechny slušné vztahy mezi lidmi ... pokud to vidíte stejně, sledujte Svobodu Učení a třeba přispějte svým pohledem nebo příběhem https://www.facebook.com/svobodauceni

+3/−1
30.8.2017 11:10
Foto

J67a82n 25H52o98r59á45č65e78k 7602846175528

Dobre, beru Vase desatero jako konstruktivni kritiku, ale tak trochu jste zapomnel ukazat alternativu. Pred par lety jsem cetl zajimavou povidku o skolstvi budoucnosti, kde se deti ucili hlavne vyhledavat veci na googlu, atd... A kde existovaly "zvlastni skoly" pro nadane deti, kde probihala normalni vyuka.

rozhodne s Vami nesouhlasim, ze se skola nemeni, zmeny jsou ve vykladu a zpusobu uceni probirane latky.

Zakladni vzdelani je nutne a treba nam prijde nesmyslne, je presne diversifikovane, aby se zaroven overilo na co moje dite ma mozek a na co uz ne. A myslim si, ze vseobecny prehled je povinny pro vsechny a skola prece jenom trochu deti nuti se ucit :)

+1/−1
30.8.2017 10:32

J90a17k77u77b 83V50e12s81e43l95ý 3133690811832

Omlouvám se chtěl jsem dát plus a omylem kliknul na mínus. S vaším názorem souhlasím.

0/0
30.8.2017 10:42
Foto

P90a31v79e51l 50K31o14v92a28ř45í55k 4962569147115

Díky za reakci.

Pár odkazů na fungující alternativy jsem dal do závěru článku.

Ta povídka je nejspíš pěkná paralela i k současnoti, kdy se jakože běžné děti učí to, co jim předepisuje stát a ty nadané, nebo spíše vybrané, se mohou učit něco jiného a hlavně jinak (ten výběr ale určuje zpravidla stát, případně politické páky atp.). Proto jsem pro svobodný výběr z různých alternativ.

Jinak k tomu nucení a "nutnosti" projít základním vzděláním existuje řada empirických důkazů, že to tak není. Příkladem je např. Summerhill, který funguje od 20. let. Děti se tam opravdu nic učit nemusí a přesto jsou ve velké většině v dospělosti takzvaně úspěšní. Ale rozumím, jak to myslíte, že jde o to zajistit dětem nějaké minimum do života. Takže je pak spíš otázka jak.

+1/0
30.8.2017 13:14

A78l76e91š 66F30i54f93k46a 2664523362193

Rodiče žáků v Summerhillu nejsou standardním vzorkem anglické populace. Postoj ke vzdělávání si tyto děti vnášejí do školy, nezískávají ho až zde a bez podpory rodiny či přímo proti vůli svého sociálního okolí. Další "nepodstatná" okolnost pro autora tohoto blogu.

0/0
30.8.2017 15:55
Foto

M82a84r49t29i48n 38L77ö61w 8744565807422

Vy vite o nekom kdo ve skole ziskal kladny vztah ke vzdelani navzdory rodine a socialnimu okoli? Moje zkusenosti jsou presne opacne - socialni prostredi ve skole zadusilo puvodne kladny postoj ke vzdelani i u deti ktere si ho z rodiny prinesly.

+1/0
30.8.2017 16:12
Foto

P66a31v85e23l 58K41o37v52a55ř77í41k 4262359777245

Díky za reakci.

Pár odkazů na fungující alternativy bude v příštím článku (počítám v pátek).

Ta povídka je nejspíš pěkná paralela i k současnoti, kdy se jakože běžné děti učí to, co jim předepisuje stát a ty nadané, nebo spíše vybrané, se mohou učit něco jiného a hlavně jinak (ten výběr ale určuje zpravidla stát, případně politické páky atp.). Proto jsem pro svobodný výběr z různých alternativ.

Jinak k tomu nucení a "nutnosti" projít základním vzděláním existuje řada empirických důkazů, že to tak není. Příkladem je např. Summerhill, který funguje od 20. let. Děti se tam opravdu nic učit nemusí a přesto jsou ve velké většině v dospělosti takzvaně úspěšní. Ale rozumím, jak to myslíte, že jde o to zajistit dětem nějaké minimum do života. Takže je pak spíš otázka jak.

0/−1
30.8.2017 15:36

M62i45l36e42n84a 96N93o94v20a42n95s36k58a 4272367499149

Fatální blábol je tvrzení o tom, že je zbytečné se učit matematické vzorce, rovnice, chemii, dějepis, atd, atd,... když vše je dohledatelné na internetu!

Jednak, pokud se nedozvím (ve škole), že něco takového je, k čemu to je, apod - nebudu to ani hledat, protože o tom vědět nebudu a nebudu to umět aplikovat

Za druhé - Kdo to tam bude v budoucnu dávat a upravovat podle rozvoje znalostí (fyzika, chemie, ale i ten dějepis - v návaznosti na archeologické objevy, objevy v kronikách, knihovnách,...), když nikdo z předchozího studia nezíská základy?!

A za třetí - kdo bude schopen posoudit věrohdnos informací(poznatk) na internetu, když dnes tam umisťuje příspěvky kde-kdo včetně pseudoamatérů a mystifikátorů?

RvRvRv mínus karma

+15/−1
30.8.2017 7:53

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Vždycky jsem byla obdařenější prsatice, směje se Lucie Benešová

Chtěla domek na Sicílii, ale nakonec si pořídila hezké místo pro stavbu v Jizerských horách. „Mám plno plánů, pořád...

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Hospody, kolo a památky. Orlando Bloom si v Česku užívá se psem i snoubenkou

Orlando Bloom (43) natáčí v české metropoli seriál Carnival Row. Kromě herectví se tu nejčastěji věnuje svému psovi,...

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

I po více než osmi letech od vydání je Skyrim králem erotických modifikací

Díky podpoře uživatelských modifikací se kolem Skyrimu vytvořila silná komunita, která svoji modlu neustále vylepšuje....