Děkujeme za pochopení.
R67o96s85t91i61s30l32a98v 87C47a63h73a
Jen hlupaci opakuji, ze se lide nemusi ucit fakta, ktera najdou na internetu.
K50a26t16e40ř76i74n59a 42K79l79u32s77á22č27k70o37v40á
Já jsem na české školství pyšná! Rádi pohrdáme vlastním vzděláním, kterým jsme prošli - s minimálními náklady podotýkám. Skutečně někdo z nás tak trpěl, než získal magisterský titul?
Mám kamarádku v Německu a spokojená se vzdělávacím systémem není. Taky jsem pyšná na školní stravování například - to skoro nikde jinde nenajdete, přesto se najde asi trilion rodičů, kteří stále nejsou spokojení s množstvím luštěnin v jídelníčku a tak dále... V životě bych už nechtěla cítit ten puch plastových krabiček od jídla, které hnily v šatnách, když jsem jezdila na stáže do Hamburku. Nechtěla bych, aby moje dítě jedlo studené zatuchlé jídlo (od rána někde v tašce), a tak podporuji školní straování. maminky u nás ve školce si například prosadily jáhelné kaše a další změny jídelníčku - mluvila jsem s ředitelkou i kuchařkou (můj syn měl specifické straovvací potřeby a vyšli mi vstříc) - 90 % se toho vyhodí, protože to jí minimum dětí - ale je to nějaká prosazená změna. Určitě je třeba se nad věcmi zamýšlet a posouvat je dál, ale pardon, tento pán, autor článku, je pro mě typickej příkad kverulanta, kterému se nic nelíbí a který nic nenavrhuje takřka. Myslím, že je u nás velmi hustá síť škol různých typů a každý ať si vybere, co myslí, že je pro jeho dítě vhodné a co mu vyhovuje.
Proč kritizujeme vlastní vzdělání? Taky jsme se mohli vzdělat v jiné zemi třeba, kde nám to přijde dokonalý, ale raději jsme vystudovali zde zadarmo a pak si to pomluvíme. Já tomu nerozumím.
F74r97a34n86t93i88š18e91k 56K69š85í30r
Problém není v tom jak školy vypadají a jak učí, ale to, že do školy musíte pod hrozbou násilí. Zastávám názor, že násilí není nejvhodnější způsob pro organizaci jakéhokoliv aspektu lidského života.
F76r51a75n91t77i79š86e35k 22K84š62í73r
Mám za to, že jste to vystihl docela přesně. Jediné v čem se mýlíte je to, že škole zvoní hrana.
Jak říká Brett Veinott: Do této chvíle se lidská historie opakuje ve smyčce. Je to pokračující příběh o tom, jak malá skupinka lidí ovládá velkou skupinu lidí, pomocí strachu nebo násilí, čehož je dosahováno udržováním většiny lidí z velké skupiny relativně ignorantskými a beznadějně závislými na údajném vůdcovství menší skupinky. Je to hra na dravce a oběti, a státní školství je jen jedním z novějších nástrojů dravců.
Stát se tohoto nástroje nevzdá.
P31a51v39e45l 96H54e34k
Blábol městského člověka. Co když nepůjde elektřina, jak si váš odchovanec poradí?
M30a65r43t83i33n 55L74ö57w
Asi stejne jako "odchovanec ZS" - zkontroluje pojistky a pripadne zavola na havarijni sluzbu distributora. Nebo rekne manzelovi at s tim neco udela. Jak to souvisi s povinnou skolni dochazkou?
L57u46k83á54š 82V85o75j14t35e35k
a jak byste zajistil minimální vzdělání u sociálně vyloučených rodin?! Není škola a předtím předškolní vzdělávání už samo o sobě dobrým identifikátorem, že v rodině může být něco špatně? Jak zajistíte minimální (povinné) vzdělání. Pokud budete jako stát garantovat nějaké peníze (sociální dávky, podporu nezaměstnaným, atd.), nebudete chtít mít alespoň minimální kontrolu nad úrovní vzdělání (ZŠ)?! Pokud má dítě oba rodiče v zaměstnání (práci), kdo se o něj bude starat?! Kam bude docházet?! Není ta Vaše koncepce jen pro samostatné a starší děti?! Já osobně vidím velký úpadek školství právě v tom, že se přestalo pracovat a vzdělávat v takových předmětech jako je etika, etiketa, náboženství (tím nemyslím přivádění dětí na víru, ale aspoň elementární seznámení s texty), úroveň kulturního vzdělávání šla úplně do ....., ale že by mi vadilo, že dítě chodí do školy, to je absurdní...
P56a48v34e13l 77K59o57v49a60ř43í37k
A proč bych to měl zajišťovat? A i kdyby, funguje to? A proč si nezkusit představit i jiné alternativy, jak pomoci dětem z tzv. sociálně vyloučených rodin, možná i efektivnější, pokud si to vytyčíme jako cíl? A v kontextu vašich otázek, kdo je to podle vás stát? A proč má stát řešit to, kam bude mé dítě docházet? Pokud to očekáváte od státu, OK, nemám problém. Ale já nechci, aby mi ten samý stát určoval, kam mají děti chodit. Nedává to totiž smysl.
Nejsem proti vzdělávání. Nikomu neupírám ani právo chodit do školy. Však se zeptejte dětí, jak se jim tam líbí a jak hodnotí užitečnost toho, co se tam učí atp. Já si prostě umím představit spoustu jiných způsobů, jak poskytnout dětem možnosti se rozvíjet a vzdělávat. Současná škola je podle mě přežitá (viz článek).
M95a14r57i52a47n51a 62K70r29á75s24n79á
Tak neví, ze začátku jsem si myslela, že je to ironie, satira, parodie na něco, ale čtouc dál jsem dospěla k názoru, že to myslíte vážně. Nedočetla jsem. Je mi Vás líto.
M83i25c79h79a83l 53P52a50u43l24í32č42e15k
Měl bych 2 poznámky:
1. biflování dat do hlavy je dnes velmi "nemoderní", ale musíme si uvědomit, že k tomu, aby lidé mohli přemýšlet, vymýšlet, být kreativní apod. musí v té hlavě nějaká data mít, aby si s nimi mohli v mysli hrát a probírat si je. Úplně stejně jako počítač potřebuje mít data natažená do RAMky, aby s nimi mohl pracovat, nestačí mu, že má vše na harddisku. Stejně tak člověk, který v hlavě nemá žádná podkladová data, tak prostě nic nevymyslí. Samozřejmě, že je spousta dat, která si člověk do hlavy cpát nemusí, ale zase úplně to obracet a necpat si tam vůbec nic je také nesmysl.
2. přehodit veškerou zodpovědnost za vzdělanost dítěte pouze na rodiče nebo přímo na dítě samotné je také nesmysl. Ano, chceme společnost, kde stát diktuje lidem co mají dělat pokud možno co nejméně, ale existuje určitý objektivní rámec informací, znalostí a dovedností, kterými by děti měly být vybaveny do života naprosto bezpodmínečně a bez výjimky. Např. číst, psát, počítat, základy dějepisu. přírodovědy, prakticky celou náplň základní školy by měli mít všichni. Existuje spousta rodičů, která by své děti nenechala naučit ani číst a psát. Těm dětem by to bylo jedno a když by jim to jedno být přestalo a začalo by jim to vadit, tak už by zase byly ve vyšším věku, kdy už je zase dost pozdě začínat. Takže minimálně u základní školy tu logiku vidím. Střední a vysoká, tam už je to něco jiného...
P94a35v46e25l 70K97o71v43a70ř36í81k
Díky za poznámky.
Bod 1) souhlasím, že je potřeba mít přehled v určitém oboru. Ale každého baví něco jiného. A pokud mě něco zajímá, tak ta data do té RAMky prostě dostanu. S tou kreativitou dobrý postřeh, ano, abych byl kreativní, musím mít pro to nějaké základy a musím se dané věci nějaký čas věnovat, aby mi tam ty možnosti začaly nabíhat... Takže pokud opravdu chci, udělám to.
Bod 2) tady nesouhlasím. Nechci slovíčkařit, ale "objektivní rámec informací" je většinou to, co určuje spolek moudrých někde u stolu. Děti se dokáží učit samy, jsou pro to přirozeně nastavené. A pokud se náhodou někdo číst a psát nenaučí, je méně člověkem, nemůže být přesto šťastný člověk?
Já osobně bych preferoval nějaké komunitní kluby (chcete-li školy), kde děti budou mít možnost se učit to, co chtějí, budou tam mít dostatečné vybavení, případně i učitele, ale to vše bude na dobrovolné bázi a za podmínky uznání svébytnosti dítěte. Podle mě, pokud chce společnost (sic!) v tomto směru opravdu něco dělat, tak vytvářet prostředí a hlavně inspirovat. Ne nutit a okrádat děti o čas a hru.
I24v21o 86P62e22t37e71r20k33a
Bod 2: To že si děti něco najdou během 15s na internetu neznamená, že to budou umět správně použít.
Celkově mi váš text přijde značně negativistický, místy demagogický. Ano, škola jak ji známe může zaniknou, avšak měla by být něčím funkčním nahrazena. Něčím, co bude zaručovat, že z lidi nebudou polo-analfabeti (aspoň číst, psát a počítat by měl umět každý a člověk s vyšším vzděláním by měl mít nějaký všeobecný přehled) a také to něco musí zajistit, že odborné věci bude dělat odborník (lékaři, zaměstnanci elektráren, výzkumníci ...). Čili nějaký systém, který bude zaručovat, že daný člověk má příslušnou kvalifikaci pro danou činnost, bude muset stejně fungovat. Jestli se tedy nechceme ocitnout v nějaké formě anarchie.
P56a75v41e68l 80K59o83v20a16ř61í88k
Bod 2 - OK, proti tomu žádná. Jen (asi už tendenčně) dodám, jestli to "správné použití" zaručí (jedině) škola? A vlastně bych se ještě zamyslel nad tím, že většina inovací vzniká tím, že se na věci pohlíží právě jinou optikou a právě tradiční školy tyto schopnosti systematicky potlačují.
Ta druhá část též OK, já věřím, že školu nahradí jiné formy vzdělávání... Ale taky si říkám, kdo je ta autorita, která má zaručit či garantovat kvalifikaci?
M35i20r42o55s36l33a13v 15P26a17v86l22í88č96e64k
Já s Vámi souhlasím; řekl bych dokonce, že na hranu se dostává nejen škola, ale i celý dosavadní způsob života.
V71l65a89d38i16m52í21r 19A58i29m
Ad absurdum - představme si „vzdělávání“ v duchu vašeho článku:
Základní potřeba předškoláka je hra. Dejme mu do ruky tablet, kde si může vše najít. Ale on jej bude používat místo lopatičky. Také je vhodný na hod do dálky - hezky plachtí. Jen těm nejbystřejším budeme moci koupit šněrovací boty místo natahovacích bačkůrek.
Ve „škole“ se konečně naučí používat vyhledavač. Bude trošičku problém, protože dítko dlouho nebude znát písmenka. Ti nejschopnější, po odporně nedemokratické drezůře v rodině, získají ze starých učebnic vzdělání na úrovni tereziánské doby. Ostatním to vadit nebude. Pravda, jejich slovní zásoba nebude největší, ale časem se pomocí ikon obsluhovat metodou pokusu a omylu jednodušší hry naučí.
Starší školní věk přinese některé problémy, protože násilím doma vzdělávaní exoti budou duševně úplně jinde než jejich velice hraví a spokojení vrstevníci. Vzájemná komunikace začne váznout a obě skupiny bude nutně fyzicky oddělit. Rodiče „exotů“ si zaplatí soukromé školy s velice tvrdým drilem, aby potomci dosáhli na dříve obvyklý standard vzdělání. Pro „většinovou“ populaci vyvineme úplně nový, jednoduchý a naprosto blbuvzdorný počítačový systém, používající výhradně obrázkovou symboliku, jehož nastavení nebude možné omylem změnit.
Po patnácti letech celý experiment v tichosti zrušíme, protože zjistíme, že desetiletý pobyt v „méně podnětném prostředí“ vykonal své, že tato generace je k čemukoli naprosto nepoužitelná, neboť je funkčně zcela negramotná a již nikdy nezíská ani základní pracovní návyky.
J93a76n 44H20o23r60á36č18e47k
timto Vam dekuji mluvite mi takrikajic z duse, jeste bych dodal, ze ta "prumerne" vzdelana mensina, bude elitou naroda a bude vsechno ridit, zatimco vetsina si bude hrat :)
- Počet článků 90
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1590x
www.sociolog.cz | www.kovarikpr.cz