Děkujeme za pochopení.
V24l22a51d96i98m58í16r 78A66i81m
Souhlasím s autorem, že současný systém u nás přílišný výběr ve vzdělávání neposkytuje. Ale na druhou stranu bych chtěl autora upozornit, že experimentů, pokoušejících se nahradit "tradiční" školský systém, bylo v historii (v každé době) opravdu mnoho. O nejrůznější vizionáře nikdy nebyla nouze.
K našemu školství mám osobně řadu výhrad. Ale pokud chcete zachovat vzdělávání pro 100% populace tak, aby bylo pro všechny dostupné a dokázalo (jakž takž) zajišťovat jakési stanovené vzdělanostní standardy plus bylo pro naprostou většinu vzdělávaných univerzálně použitelé, tak se stávající model nejeví tak špatný. A aniž bych brojil proti waldorfské, montessori či jiným alternativám; univerzálně použitelné prostě nejsou.
M28a41r54t11i23n 60L86ö82w
Univerzalne pouzitelny neni zadny zpusob. Proc se tedy moloch skolstvi stale pokousi nejaky jednotny uplacat a nahnat do nej vsechny? Nedavna "inkluze" je jen tresnickou na dortu. Proc si nemohou rodice a deti hledat tu nejlepsi cestu? Zadna skola ani forma vyuky neni ta spravna. Dokonce ani v ramci smeru neni kazda skola stejna. Pro dite a jeho rozvoj je alfa a omega jeho blizke okoli - rodice a dalsi. Ve skutecnosti nezalezi na typu skoly ci neskoly ale na tom s kym dite travi cas. Zda dokaze nadchnout a inspirovat nebo jen nudi a prudi... Na tohle nikdy zadna metodika nepomuze.
L65e25o 24V82l66a15c72h48y80n18s80k70ý
Děkuji autorovi za tento písemně vyjádřený názor. Na základě kritiky socialistického státu tak, jak se vyvinul ve východoevropských zemích pod diktaturou Ruských bolševiků, se zrodila idea svobodného jedince, který společnosti upírá právo na koordinovanost základních funkcí státu. Samozřejmě i v oblasti vzdělávání a přístupu k informacím.
Zatím nejkřiklavějším příkladem je rozpad tradiční rodiny, základu státu ještě v minulém století. Podporou svobody rozhodnutí jedince jsou dlouhodobě podporovány rozvody, sňatky homosexuálních párů, tolerance k sexu bez vztahu a lásky, genderové deformace plnění povinností v rodině. Dlouhodobá podpora minorit vedla ke ztrátě hodnot, na kterých stála rodina našich předků. Jakými hodnotami je teď nahrazena poctivá práce v rodině? Požitky a hledáním štěstí v povrchnosti, kdy mnoho mladých rezignuje, nenajde odvahu ještě dříve, než opravdu něco začne budovat ve vztahu. Neumí a nechce se přizpůsobovat.
Tak i v případě vzdělávání je kritice podrobován školský systém, jehož základy položilo Rakousko-Uhersko a který byl dotvořen za celé 20-té století a dnes zatím většina dospělého národa získala své vzdělání a názory právě v socialistickém školství. Výhodou bylo důsledné lpění na vědeckém poznání světa a snaha po jednotném vzdělání obyvatelstva, bez ohledu na kupní sílu rodičů. Nevýhodou je za všech dob přítomná politická propaganda křivící pohled na společenské vědy.
Je zřejmé, že na základě volání po svobodném přístupu ke vzdělání dnes můžeme očekávat vznik škol všech světových náboženství, speciálních škol všech různých spolků a sekt, různých škol sociálního inženýrství předpovídajících budoucnost naší společnosti predikováním technologických přemetů příštího století a podobně.
Věřím, že k tomu nedojde.
Tak jak si stát podrží soudnictví a policii na udržení pořádku ve společnosti, udrží si vzdělání jako jediný nástroj pro zajištění budoucnost našeho státu. V oblasti školství je totiž doba opravných korekcí dlouhá několik generací.
F81r18a46n61t29i27š67e40k 65P59e28t63r39í33k
Povinná školní docházka byla zavedena Marií Terezií a to ještě za Rakouska, ne za Rakousko Uherska. První Univerzita byla zavedena dávno předtím, za Karla IV.
Takže o základech školství položených za Rakousko Uherska se nedá mluvit.
F80r20a46n52t91i84š63e40k 83P43e32t21r60í19k
Začít se musí odstátněním školství. Postupně by se měla začít zkracovat povinná školní docházka. Rušení úřadů obtěžujících učitele by mělo být učiněno naopak ze dne na den, stejně jako zrušení rámcových programů. Ministerstvo školství by mohlo být demontováno v průběhu 5 let.
J78a77n 46R69á72ž
Souhlas! Ministerstvo školství je zřejmě nejviditelnější realizátor socialistického dogma, že děti jsou statkem celospolečenským a že za jejich výchovu a vzdělání tak odpovídá stát.
Samozřejmě mu v tom sekunduje velmi zdatně marxistické ministerstvo práce a sociálních věcí.
J91i75ř98í 67S64t62r96a32t16i95l
Co urychlí konec školy, tak jak ji známe dnes? Nic, bude existovat dál, neboť ji nic nenahradí. Chaos?
I60r53e42n60a 91A38g44h64o87v85á
vynikající přehledný článek.
A28n76t61o28n95í15n 17K30o65u79n49o26v68s60k61ý
Nikdy nebude možné, aby každý realizoval své představy. Některé totiž budou v rozporu s představami těch druhých.
Od konce šedesátých let 20. století iniciovala nová liberální levice vzpouru proti konvencím.
Po deziluzi z vývoje ve východním bloku a poté, co se dělníci v ekonomicky vyspělých zemích ochotně integrovali do konzumní společnosti, hledala levice nové revoluční téma.
Našla ho v radikální kritice všech společenských institucí. V rodině i škole, ve státu i v systému zdravotnictví začala spatřovat nesnesitelně utlačivé síly, od kterých je třeba lidi jednou provždy osvobodit.
Protest proti jakékoliv autoritě měl zpochybnit moc rodičů nad dětmi, moc učitelů nad žáky i lékařů nad pacienty. Oslabení a zpochybnění všech těchto nástrojů kontroly a dohledu mělo otevřít cestu do říše nebývalé svobody.
Další vývoj tohoto původně levicového protestu se stal poněkud paradoxním. Kritiku institucí přejala od krajní levice i velká část pravice s výjimkou konzervativců. Pravicovým liberálům docela vyhovovalo, že se v zápalu radikální emancipace lidstva jaksi přestalo uvažovat o odstranění kontroly a dohledu majitelů a akcionářů nad zaměstnanci firem.
To, co bylo původně obsahem rozhořčeného protestu proti ustaveným normám a pořádkům, se postupně stalo novým příkazem doby. Dřívější zákazy, které platily jako něco posvátného a nedotknutelného, byly zbaveny platnosti.
Do roucha posvátného se naopak odělo právo zákazy překračovat a normy zpochybňovat. Revolucionářům se to děje zcela běžně, a revolucionáři kulturní nejsou výjimkou.
Běda každému, kdo by dnes zkusil protestovat proti překračování norem, zpochybňování autorit a experimentování s institucemi typu manželství či rodiny.
F15r20a78n86t39i87š40e34k 87P81e78t77r98í27k
V odstátněném, necetrálním školství bude moci každý usilovat o své štěstí.
Každý si vybere, jestli chce více zeměpisu, matematiky nebo sportu.
J71i44ř22í 58S83t54r24a23t79i71l
Každý se bude vzdělávat sám a svobodně podle svých představ
J58a54n 75R66á35ž
Na základním stupni to asi bez jednotných osnov nepůjde, ale na rovině odborného středního i universitního vzdělávání , proč ne?
- Počet článků 90
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1590x
www.sociolog.cz | www.kovarikpr.cz