Pondělí 20. ledna 2020, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. ledna 2020 Ilona

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z81b94y72š89e86k 28H27l81i51n15k24a 3111983870293

Vy máte děti?

Zkuste mi popsat, jak vysvětlíte malému dítěti, že nesmí mlátit jiné dítě kyblíčkem po hlavičce, že to to druhé dítě bolí? Když to vaše dítě nemá ponětí o tom, co je to bolest?

+1/0
3.12.2018 21:50

J73o17s28e61f 14V50a44l29e37n62t76a 7630531661810

Z všeho blogu není zřejmé, zda jste rodič a jaké jsou vaše zkušenosti s výchovou. Pouhé citování nějaké psycholožky a aplikace jejích pouček vám výchovu potomka nijak neulehčí. Spíše naopak. Moje zkušenosti jsou opačné. Řídil jsem se pravidlem ,, škoda rány která padne vedle“. Mé děti syn i dcera dodnes nemají pocit, že by byly týrané a jsou z nich samostatní jedinci bez komplexů. Své děti vychovávají podobně. Zkušenosti s tzv. volnou výchovou mám dost tristní. Ve svém okolí vidím dost zarážející výsledky této výchovy, Z těchto dětí rostou nezvládnutelní agresoři, kteří se svým rodičům nestydí před návštěvou říct ,, že by zasloužili dát pár na držku, případně nakopat‘‘ asi víte kam. Zdělte nám vaše zkušenosti s výchovou potomků, nebo si ty bláboly nechte pro sebe!!

0/0
3.12.2018 21:07

J90o86s26e19f 82S42l57a31v23í48č23e92k 4663756136803

Víte co je k zamyšlení? Dříve, když děti doma a dokonce i ve škole, byly fysicky trestány, neznám žádný případ, kdy žák přišel do školy se zbraní a zranil nebo zabil spolužáky nebo učitele. Dnes tím, že je nechceme bitím vychovávat k násilnosti, musíme kontrolovat vstup do školy rámy a ochrankou. Nerad dlouho kecám. Tak stručně: Pouze módně ŽVANÍTE.

+5/0
3.12.2018 16:40

J22o20s97e30f 46S63l79a81v71í34č52e75k 4313896616553

Jsem příznivcem metody Komenský Fryštenský. Živě si pamatuji na situaci, kdy pan syn něco vyvedl a já jsem se otázal, jestli chce na zadek nebo domluvit. Vybral si na zadek. Od té doby na zadek nedostal. Domnívám se, že je potřeba volit to, co je účinnější.

+2/0
3.12.2018 16:26

M73a43r61e51k 95V75a27l48i91č33e83k 2151659854850

nez dlouhosahle vysvetlovani (viz vas text) je ucinnejsi jedna "za usi" - nerikam mlaceni a biti, ale jednu za usi a verte, ze si deti budou pamatovat vic, nez diky slovnim litaniim...

+4/0
3.12.2018 12:31
Foto

P48a70v43e36l 63K49o57v12a87ř91í40k 4322919737955

Věřím, že si to budou pamatovat... ale krom toho si budou pamatovat i další souvislosti a může to v nich cosi negativního zanechat.

0/−1
3.12.2018 12:46

P89a78v80e36l 13V18é41b35r 5109322422611

A dlouhém vysvětlování si v té souvislosti mohou cosi zapamatovat - že tohle mohou, že tohle vysvětlování tu chvíli vydrží a nic horšího nikdy nepřijde.

+2/0
3.12.2018 17:30

K10l79á85r10a 58T84r83n56k74o67v19á 3694539634559

Nevím jestli máte děti. Předškolním toho zase tak moc nevysvětlíte, protože na vás neustále zkoušejí kam až to vydržíte a těm větším, které při druhé vaší větě obrátí oči v sloup taky ne, protože vypnou.

Sama jsem toho moc neschytala, ale přeci jen zřídka. Pamatuji si to dodnes, ale nic negativního to ve mně nezanechalo, protože, to nebylo neprávem. Děti nejsou blbé a dobře vědí za co...

0/0
3.12.2018 23:58

K70l49á42r33a 19T49r71n86k21o90v36á 3864949914689

To patřilo panu Kovaříkovi, asi jsem to špatně zařadila. S vámi souhlas.

0/0
4.12.2018 0:03

Z14b30y32š18e59k 87H90l32i86n32k67a 3551103400973

Tak jistě. Dlouhé litánie, kterým dítě rozumí ještě méně než plácnutí po zadku, jsou psychickým týráním a zanechávají ještě horší ránu na duši. Nebo můžete na výchovu rezignovat, pak však počítejte s tím, že vaše dítě skončí jednou s velkou pravděpodobností v kriminále.

+2/0
3.12.2018 21:53

M88a16r69e14k 77V45a13l77i20č15e78k 2851659174480

mama ani tata nesli pro zahlavec nikdy daleko

nic negativniho to na me nezanechalo - naopak!

0/0
5.12.2018 16:17

M37i94r27o20s90l32a67v 94K25u56l56h14a54v83ý 5759932871

Záleží samozřejmě na věku dítěte, ale pokud mám životní zkušenost z širokého okolí, fyzický trest se užíval z 99% na předpubertálních dětech a opět vysokým % neměl za cíl bolestivě ublížit.

Za sebe (i za jiné) mohu říci, že se osvědčilo 3 - 4 stupňované varování - upozornění, že dotyčný potomek dělá něco špatně: vysvětlení, důraz na špatný výsledek, hodně zvýšený hlas a nakonec k tomu hlasu třepnutí na zadek; na hlavu nikdy. Malé dítě v tom stupňování vycítí, je-li použita ta poslední fáze, že je něco hodně špatně.

Samozřejmě je to individuální; např. jsou děti se sníženým prahem bolesti a pro ně je větším trestem hodně nazlobený hlas milované osoby.

Z opačného konce - přemíra napomínání a zákazů se časem jistě míjí účinkem, ale vidět cca 3- leté dítě (v ordinaci, v obchodě), které si dělá naprosto co chce a maminka se buď baví a nebo jen kouká a ani ho NENAPOMENE, JE PRO MNĚ DOST ZA HRANOU.

+1/0
3.12.2018 12:21
Foto

P93a95v46e81l 66K61o16v10a69ř70í84k 4642239857925

Díky za názor. Otázka je, proč to dělá i potřetí či počtvrté. Třeba je problém jinde, třeba je to dítě jen malé a nechápe, proč to po něm chceme.

Ten příklad s maminkou, tam dobře popisujete, kde je problém. Pokud si ho maminka nevšímá, pak jí to buď nevadí, a pokud to nějak neruší okolí, pak to je nejspíš OK, nebo je problém prostě v přístupu maminky a v tom, že dítě přehlíží.

0/−1
3.12.2018 12:49

Z38b31y59š20e32k 86H32l68i92n28k88a 3201893950103

Nevím, zda jste se to někde dočetl, ale zdravé děti zkoušejí, kde jsou hranice. Pokud jim tu hranici jasně a srozumitelně neukážete, jsou pak nejisté a zaděláte na problémy nejen sobě, ale hlavně jim.

+1/0
3.12.2018 22:22

M23i44l77a93n 57S96t68e32h33l31í49k 7490589443331

Já už jsem s fyzickými tresty přestal. Můj čtyřicetiletý syn by mě přepral.;-D

+2/0
3.12.2018 12:08
Foto

P54a48v56e92l 80K63o36v85a80ř42í64k 4312719217845

:-) Tak snad nemá důvod se prát! :-)

0/0
3.12.2018 12:49

F96r12a80n92t58i78š98e33k 94D41v39o49ř37á74k 3786276215609

Samá blbost.Dítě si setsakra uvědomuje,zač bylo proplesknuté.

+2/0
3.12.2018 11:40

M75a67r24t46i95n37a 44M18o92u67d67r36á 7260673666979

Nikdy jsem fyzické tresty nepoužívala, takže nářky na ně nechápu. A myslím si, že mnohem pustošivější je nezájem.

+1/0
3.12.2018 11:10
Foto

P87a39v48e91l 78K37o89v82a86ř58í53k 4302199647375

Dobrý postřeh... stejně jako různé psychické metody trestání.

0/0
3.12.2018 11:20

J75a18r22m35i32l43a 69P50r90o30c24h40á36z20k49o88v29á 1628295756565

Vnuk 3 roky s rozběhem a rukama před sebou vrazel do prosklených dveří. Po třetím vysvětlení to udělal znova. Dostal jednu na zadek a po roce vysvětloval mladší sestře, že to nemá dělat.

Vnučka 4 roky mi bez rozhlednuti vběhla do silnice. Taky jedna na zadek.

A poslední na zadek byla když čtyřletá vnučka polila nečekaně svou roční sestru kyblikem ledové vody.

Jsou situace kdy jsou slova nadbytečná. V krizi nežádoucí chování zarazi jedná dobře mířená.

Facky ne, ale jedna na zadek neublíží.

+5/0
3.12.2018 10:23
Foto

P87a76v82e21l 32K66o26v95a50ř26í85k 4752439277605

Děkuji za sdílení Vašich příběhů s dětmi.

Chápu, že třeba s tím sklem člověk vysvětlování vzdá. Pořád je ale otázka, jak to probíhalo, jestli se to opakovalo v jeden okamžik, nebo s časovým odstupem, co byla příčina.

Já nechci rozumovat, vážím si, že jste napsala, jen bych stejně hledal alternativu. Píšete, že jedna na zadek neublíží. Ono je ale také prokázáno, že to ani nijak zvlášť nefunguje. Souhlasím ale s tím, že pokud se tak stane ojediněle, žádné vážné následky to nemá. Nicméně pokud to někdo bere jako výchovnou metodu, pak už to nějaké dopady mít může. Otázka také je, co následuje po tom plácnutí.

0/0
3.12.2018 10:54

J74a24r45m64i67l25a 17P64r68o86c11h63á33z38k77o73v30á 1878535636845

Běhání proti sklu bylo opakovaně asi po dobu 3 minut. Dveře jsem mu otevřela, aby mohl běhat až do pokoje, ale zavřel si je, protože sklo pěkně rachotilo.

Vysvětlení že to nemá dělat nezabralo až ten zadek.

Pak už věděl, že to nemá dělat a zastavil před sklem.

Teď je mu 8 a největší trest pro něj je, když nemůže k nám přijet.

+1/0
3.12.2018 11:27
Foto

P54a19v36e92l 52K63o24v86a95ř78í60k 4942139347615

Tak je moc fajn, že má babičku a dědečka rád. A doufám, že to trestání, že nesmí přijet, není moc časté!

0/0
3.12.2018 12:51

Z46b21y20š87e11k 74H29l87i92n87k51a 3741623720323

Plácáte nesmysly. Mám přímé zkušenosti (z obou stran, jako dítěte i jako rodiče), že to funguje. Nebezpečné jednání, které ohrožuje život či zdraví, teď nebo v budoucnu, je třeba včas zastavit. Naplácání na zadek malé dítě pochopí velmi dobře, dlouhé vysvětlování řetězů příčin a následků nikoliv. Toto a toto chování je prostě zakázané, sled příčin a následků necháme na později, až získá potřebné zkušenosti.

0/0
3.12.2018 21:59
Foto

Z90d87e18n34ě81k 70M81a50t79u29š37k13a 7728826765126

lehký pohlavek je za čtyři díly Makarenka, říkával ředitel naší školy.

Bylo to v šedesátých letech a kantor ještě měl autoritu.

+3/0
3.12.2018 9:15

H85a27n66a 85M29á23r33o74v90á 2661676604397

Pohlavek určitě ne, problém je, že každý z nás může mít v hlavě aneurysma, o kterém se nemusí vědět a i malá rána do hlavy může způsobit tragédii. O plácnutí přes zadek to ovšem neplatí :-)

0/0
3.12.2018 12:09

S79t41a32n97d87a 54N78o33v31á83k 8809263826174

:-)......Pane autore, já už jsem velmi letitý. Za mého mládí, nás hlavně ve škole, ale ani doma, ze nevhodné chování nešetřili.

Ve škole, předpažit ruce dlaněmi nahoru, rákoska jen svištěla. Tahání za kotlety, nebo za ucho, běžná věc. Učitel zeměpisu na měšťance.....herda do zad, že někdy i hlava narazila na lavici. Klečení v koutě, příkaz odejít za dveře a tam třeba hodinu stát.

Doma.....,rodičům jsme odsekli a přiletěla facka. Byl jsem v deváté měšťance, měli jsme cosi uklízet na Sokolské zahradě, spolužák nevěděl, že za ním stojí třídní a říká....hovno. Dostal takovou facku, že ještě druhý den byly vidět prsty na tváři. Nikdo si nestěžoval.

Znovu doma....byli jsme asi 2 km od domu vítat Rusy, kteří jeli směrem na Vídeň. Přišel jsem domů večer po desáté. Otec odepl pásek a mydlil. Mamka mě sice bránila, ale užil jsem si.

Samozřejmě měli o mně strach, byl konec války a potulovala se v okolí také spousta banderovců a zběhlých německých vojáků. Vydalo by to na celý román.

Výsledek....slušné chování vůči všem starším, pěkně každého pozdravit !

+2/0
3.12.2018 9:13
Foto

P25a27v97e27l 11K75o31v65a55ř48í48k 4562109317495

Díky za osobní zážitky. Uznává, že tehdejší doba byla tak nějak celkově vypjatější, takže se to asi promítalo i do výchovy dětí.

Za sebe nicméně věřím, že šlušné způsoby typu pozdrav a poděkování lze v dětech probudit i jinak, třeba vlastním příkladem :-).

0/0
3.12.2018 10:56

F72r51a90n49t27i81š41e82k 34D48v60o91ř30á68k 3436596695119

Nápodobně.

+1/0
3.12.2018 11:43
Foto

P24a16t73r24i44k 11B15a90n41g83a 6327767479808

;-D fakt se omlouvám, ale první co mě napadlo byla věta "a máte vlastní děti? Jako nic proti názoru, nepřiměřené násilí na dětech je skutečně hnus... ale sorry, podle mojí zkušenosti je facka někdy ten nejlepší způsob jak vysvětlit, kde jsou vlastně hranice. A s ohledem na fakt, že syn je prakticky dospělý můžu v klidu říct, že to na něm zachovalo jen pozitivní stopu. Pěkný den.

+8/0
3.12.2018 9:09
Foto

P36a42v81e65l 98K84o10v81a75ř66í15k 4952419417705

Ano, děti dvě :-).

Gratuluji každopádně k úspěšnému vychování syna! V tomto ještě nejsem tak daleko.

Za mě nicméně facky ne, snažím se to dělat (učím se to) jinak a kupodivu to funguje.

0/0
3.12.2018 10:58
Foto

M94i53r33k42a 82P84a85n47t67l60í59k64o94v14á 2933114971153

Plácnutí po zadečku když zlobivé dítě nereaguje na dobré slovo není pro čtyř až pětileté dítě trest, ale výchovná metoda. Mlácení dětí odsuzuji. Vás doma rodiče nepřiměřeně tělesně :-/trestali? Nás ne.

+9/0
3.12.2018 8:49
Foto

P78a36v31e83l 43K76o92v44a19ř19í41k 4822739167605

Děkuji za názor. Z mého pohledu plácání apod. jako výchovná metoda není funkční, snažím se hledat jiné cesty. Vlastně bych i řekl, že se snažím žádnou výchovu nedělat. To je ale na delší vysvětlování, napíšu k tomu další článek.

S tím nepřiměřeným trestáním, toť otázka, co tím myslíte. Pokud to mám brát jako nějaké týrání nebo vyloženě násilí, tak to určitě ne.

0/0
3.12.2018 11:03

M66i97c11h47a90l 98S23v74o82b26o70d94a 5898978836701

V některých věcech máte pravdu a v některých věcech si sám lžete do kapsy pane Kovařík. Výchova u klasických zvířat je také o fyzických trestech. Podívejte se někdy na přírodopisný film, jak zvířata v divočině vychovávají svá mláďata a není to tím, že by se jim chtěli mstít, ale proto, aby v divočině přežili.

V lidské společnosti je lepší, když dítě (samozřejmě starší dítě) dostane facku od svého rodiče, než když jí dostane od učitele, nebo cizího člověka na ulici, pokud ho svojí drzostí vyprovokuje. Myslíte si, že vysvětlování a trpělivé čekání, až se dotyčný vyvzteká pomůže tomu až bude v budoucnu jednat s cizími lidmi, kteří rodičovskou trpělivost nemají? Od takových lidí dostanou lepáka a hotovo. Co potom? Budete bojovat s celým agresívním světem a mlátit cizí lidi?

Když vychováváte psa, který vás kousne, tak mu dáte po čumáku ne proto, že by jste se mu mstili, ale proto, že jste máchnutím ruky, nebo povalením psa na záda udělal obranný mechanismus a dal jste mu jasně najevo, co vás bolí a že se dovedete bránit.

Samozřejmě souhlasím s vaším tvrzením, že jsou rodiče, kteří si na svých dětech léčí mindráky a mlátí je i když míra provinění neodpovídá trestu. Jenže nelze takto paušalizovat účel fyzického trestu, který je v přírodě normální.

+2/0
3.12.2018 8:48
Foto

P86a78v74e56l 97K93o11v19a24ř32í50k 4122229417165

Dobrý den, pane Svobodo, děkuji za reakci.

Podle mě srovnání dítěte se psem pokulhává a i pes se dá vychovávat bez použití násilí. Fakt je, přiznávám, že i u svého psa v krizových situacích sáhnu k důraznému povelu a případné pohrůžce.

Zaujalo mě to vyvztekání. Existují koncepty výchovy, které naopak radí, abyste nechal dítě vyvztekat, uviolnit emoce, a spíše řešil příčiny. To vztekání může mít často úplně jiné důvody, než se zdá. Nám to zatím docela funguje, i když je to náročné a člověk si často zoufá.

S těmi agresivními lidmi atp. Nevím, jak to přesně myslíte, ale pokud odmítám tresty na dětech, neznamená to, že se nechám mlátit :-).

0/0
3.12.2018 11:12

M93i60c63h57a22l 93S87v32o32b62o65d36a 5928448916321

Dobrý den. Jde o to, že když vy jako rodič vychováte své dítě bez násilí, tak to ještě neznamená, že se k němu nedostane v budoucnu při situacích s cizími lidmi. Tím, že jste sám přiznal u výcviku vašeho psa, že existuje situace, ve které jste nucen vyhrožovat, tak jste potvrdil, že výchova bez použití násilí není 100 % záruka, že vás pes (nebo dítě) nepřekvapí. Já nerozporuju, že by to doma nešlo. ale zároveň pokládám otázku čí pohlavek, plácnutí přes zadek, nebo facka u starších dětí by byla méně stresující? Od rodiče, nebo od vyprovokovaného cizího člověka? A nejde jen o cizí lidi, ale i cizí děti v kolektivu. Jak naučíte dítě reagovat na vyhrocené situace ve školce, ve škole? Šikany, rvačky mezi žáky atd?

Spousta žáků, kteří šikanují a jsou agresívní nepochází pouze od rodičů agresorů, ale i od slušných rodičů ve stylu tichá voda, břehy mele.

0/0
3.12.2018 11:59
Foto

P56a40v43e83l 83K78o14v50a51ř75í60k 4452789677165

Otevřel jste docela složité téma (šikana atp.) a těžko se mi na to stručně reaguje.

U těch slušných rodičů, jak píšete, může jít i o jiné problémy. Nemusí za tím být jen fyzické tresty, ale třeba i jiné formy trestů, nátlak, jiné nevhodné vzorce chování a rodičovské vzory.

Pořád si ale myslím, že výchova bez násilí neznamená, že se dítě nechá zbít od jiných dětí ve škole nebo ve školce. Sebeobrana je jiná věc. Určitě ale dokáže dobře vybavené dítě lépe reagovat, nejspíš si to nebude brát tak osobně, nebude mít potřebu hned sahat k násilí... Určitě to násilí nebude vyvolávat. Ale ano, i na tohle je potřeba myslet, učit děti se s takovými situacemi vyrovnávat, jak píšete.

0/0
3.12.2018 12:57

V80l31a62s22t81i94m20i60l 47F34ü22r48s63t 5622112775620

Problém je v tom, jak vnímám "trest". Pokud je rodič moudrý, tak pomocí trestu učí dítě, že každé rozhodnutí nese následky. Je-li ale trest výsledkem vzteku nebo nezvládnutého hněvu rodičů, pak platí to, co jste napsal.

Já osobně jsem vděčný rodičům, že mne vychovávali a hodně naučili i formou přiměřeného trestu a mohl být i fyzický.

Jedním z cílů výchovy je umořnit dítěti získat správný vztah k autoritám.

+10/0
3.12.2018 8:06
Foto

P83a87v65e27l 42K36o65v51a84ř12í22k 4432369807515

Díky za názor.

Zrovna jsem četl knížku, kde autorka mapuje vliv trestů na vývoj osobnosti a jak se to promítá do dospělosti. Nic moc. A nezáleží ani na tom, jak moc velké ty tresty byly, nebo zda šlo o výchovné tresty nebo jiné druhy násilí. Napíšu o tom další článek.

Ohledně vztahu k autoritám - za mě je fajn, když cítíme respekt k přirozeným autoritám. Myslím si, že fyzické a jiné tresty vedou potom spíš k tomu, že autority slepě přijímáme prostě proto, že jsme k tomu vedení (učitelé, politici, úředníci...). A to nemusí být vždykcy výhra.

0/0
3.12.2018 11:16

K11l10á52r54a 97T34r40n84k31o27v94á 3304309764359

Mnoho dnešních dětí je značně nevychovaných. Pokud je dokážete usměrnit jinak, vaše věc, ale nemůžete požadovat po okolí, aby trpělo a bylo obtěžováno vaši experimentální výchovou. To mějte prosím na paměti.

0/0
4.12.2018 0:12

J86o67s86e94f 27K45o40m50i38n45i59k 4100473675389

R^Ten kdo mlátí děti, je ubožák.

0/0
3.12.2018 7:32

J19a45n 34B69u93r64i38a70n 2923409654920

Takto obecně řečeno je to hloupost - opravdu malé dítě (třeba 2 roky) na slova prostě reagovat nebude.

Modelová situace - jdete s ním po chodníku a takto malé dítě si usmyslý, že mu bude lépe na silnici. Budete ho muset vzít za ruku, protože slova nepomohou. Co když ale nemáte ruku volnou a Vy mu prostě musíte pro něj srozumitelně vymezit, kde už se nesmí pohybovat?

Jinak fyzicky trestat (a tím nemyslím mlátit) děti starší je opravdu selháním rodiče.

+4/0
3.12.2018 8:12
Foto

P44a95v65e11l 77K82o97v17a93ř96í95k 4402229647495

Díky za názor a konkrétní příklad.

Myslím si, že trestání malých dětí je obzvlášť problematické, protože ty děti většinou ani neví, za co to je, a neuí to emočně zpracovat.

Popisovaná situace je asi fakt těžko řešitelná a chápu, že rodič nemá v tu chvíli moc možností a musí jednat. Pak je ale otázka, jestli tomu dokáže příště předejít. Podle mě je to právě o tom, abychom se sami naučili takové situace předjímat a udržet dítě v bezpečí. (Konkrétně tady si to prostě zařídit u dvouletého dítěte tak, že tu ruku prostě budu mít volnou, abych ho mohl držet.)

0/0
3.12.2018 11:19

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz