Pondělí 20. ledna 2020, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. ledna 2020 Ilona

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J66o45s80e82f 14P69a18v65e25l46k69a 5141707897802

Pane Kovařík, nevím proč věříte v takovouto novou nauku či ideologii, že poctivé rodičovské vyplacení patří do minulosti. Považuji podobné moderní pokusy za nevhodné. Izolujete tak své dítě od reality žiívota. Až ono naštve svého spolužáka, schytá to aspoň od něj. Společnost zaniká protože nemá společný cíl, individualita vede k sobectví, jen pro sebe. Chlap by měl umět schytat i chránit své, pokud si myslíte, že není před kým, pokračujte ve výchově změkčilců bez zásad, které si má najít sám? Vyjevuji Vám co cítím, cit snad trochu přehání, ale Vám jistě nejsou Vaše děti lhostejné. Přesto ale výsledky této "výchovy" ale i tvrdé protirodičovské ideologie můžete pozorovat v mnoha zemích, kde takto kazí své děti již delší dobu. Pokud nechcete předat dětem své nejlepší přesvědčení, připadá mi, že je nenávidíte, ale hlavně se jaksi stydíte za své přesvědčení. Společnost roste předáváním nejlepšího poznání, je to právo právě rodiny a rodičů, které jim totality vždy odebírají.

0/0
6.12.2018 15:36
Foto

L50e17o24n83t97ý86n57a 89C73h92v35á26t10a79l80o52v73á 1523575986

Vychovávat děti a trestat děti jsou dvě rozdílné věci. Vychovávat dítě je složité a časově náročné, takže to mnozí berou zkratkou a místo výchovy udělují tresty s dobrým pocitem, že se to tak přece dělalo vždycky.

0/0
7.12.2018 0:39

J91o30s44e70f 88P15a51v24e85l36k14a 5751607967492

Paní Chvátalová, děkuji za psaní, ale Vaší reakci nerozumím. Nejmladší naše dítě už opouští pomalu dětství, tak u všech ještě uvidíme, jestli se nám podařilo s manželkou jim dát to nejlepší z nás. Možná jak jsem zmínil to vyplacení působí, jakoby jsme děcka řezali v jednom kuse, ale to ne. Za případný výprask má dítě ještě poděkovat, ale upřímně, chápe co provedlo a kdo netrestá, tak své dítě nenávidí. Některá rána, kterou jsem schytal já, byla i nespravedlivá, ale za jiné bych měl jít poděkovat rodičům či učitelům ještě dnes. Rodič se přece může mýlit, je to lidské.

Dívejte se, jaká totalita dětské převahy se nám tu třeba ve školství nastěhovala,

učitel s děckem nic nepořídí a jeho rodiče neposlušného provokatéra ještě podporují. To je úplná totalita rozkladu společnosti, bezpráví a zánik vzdělanosti a všech lidských hodnot. Ať žije revoluce?

0/0
7.12.2018 9:26
Foto

L82e25o72n74t76ý18n55a 17C88h78v52á18t84a43l93o95v60á 1223895886

Vy nerozumíte mně, já nerozumím Vám. Za co například Vaše děti dostávají výprask? A proč chápou, že udělali něco špatně jen, když je fyzicky trestáte? Nepochopí to, když jim to vysvětlíte?

Nám doma vysvětlovali, když jsme jako děti něco vyvedly, tak nám táta vysvětlil, že sice chápe, že to pro nás bylo zábavné, ale někomu jinému to uškodilo nebo jsme se mohly zranit, apod.

Učitel s dětmi nic nepořídí, protože je jejich rodiče nevychovávají, ale výchova nerovná se fyzický ani jiný trest. Výchova znamená, že vedete své dítě ke správnému chování příkladem a vysvětlováním. Výprask není vysvětlení, je to jen ukázka převahy.

Představte si až budete starý, nakoupíte od podvodníků drahé hrnce nebo deky nebo co to důchodci kupují a přijedou Vaše děti a dostanete výprask, protože jak jinak Vás mají vychovat k tomu, abyste to už příště nekupoval? A Vy půjdete a za výprask poděkujete?

0/0
7.12.2018 23:39

J29o71s53e93f 91P45a43v13e47l87k59a 5651127407972

Poslední odstavec asi nemyslíte vážně, podobnost s dětmi může být v případě, že ubývá rozumu.

Učitelů jste se moc nezastala. Pokud dítě nemá výchovu, ve škole by mu pomohla s poslušností alespoň převaha. Dřív pomáhala, dnes se rozmáhá neřešený útlak učitelů až k utýrání (asi jste zaznamenala příběh učitelky).

Divné na tom novém systému je, že mu vadí trest. Četla jste Zločin a trest? Nádherný román. Může dítě provést něco, co se nedělá? Když se doma nedozví o trestu, dozví se o něm až před soudem?

0/0
8.12.2018 23:48

Z37d10e77n80ě90k 45Ž23í54k90o46v95e65c80k91ý 7400538620696

"Stačí nastavit mantinely", "existují hranice" - ale jaksi tam chybí co dělat při jejich překročení.

0/0
6.12.2018 9:33
Foto

P17a29v20e70l 77K82o40v74a51ř68í11k 4292859157545

Chápu, že Vám tam chybí konkrétní návody, to by ale vydalo asi na několik dalších článků :-). Klidně se ptejte konkrétně. Existují také dobré knihy, které pomohou - zkuste Naomi Aldort nebo knihu od českých autorů Respektovat a být respektován.

Ohledně hranic a jejich překračování, psal jsem to v článku, tento přístup k rodičovství není o pasivitě, ale naopak je proaktivní. Pokud dítě dělá něco, čím nás např. fyzicky ohrožuje (i když toto sousloví je hodně extrémní), můžeme mu přeci zabránit, zamezit v činnosti, vzít předmět, který chce rozbít atp.

0/0
6.12.2018 11:59

Z44d65e94n82ě41k 98Ž52í16k27o61v57e94c78k62ý 7210178440956

Co třeba takové vychrstnutí kýble studené vody na zuřící dítě, jak ho popisuje klasik v povídce "U Marcelky se to osvědčilo"? To mi připadá velice užitečné.

0/0
6.12.2018 20:42
Foto

L95e93o20n86t65ý31n94a 49C25h92v53á53t71a59l90o21v45á 1353445696

Napsal jste to dobře. Snažím se vychovávat příkladem a vysvětlováním, někdy je to složitější, ale jde to.

Spousta lidí mívá problém s tím, že dělají něco a něco jiného chtějí od dětí. Například o sousedce řeknou, že je to káča a pak od dětí chtějí, aby ji uctivě zdravily.

+1/0
5.12.2018 22:01

P30a69v64e23l 92V19é30b86r 5619222402611

Fajn, a protože mě zase vychovává dopravní policie, tj. určuje mantinely mého chování na silnici a za jejich překročení mě trestá (bodově, finančně - to nejraději, odebráním oprávnění), dopouští se na mně neodpustitelného násilí.

0/0
5.12.2018 12:04
Foto

P65a32v89e20l 44K57o10v73a87ř91í83k 4582629727885

Zajímavá paralela. Jen bych ji zpochybnil tím, že např. povolené rychlostní limity nastavují poslanci a já tu hranici nemusím považovat za objektivní. Takže ano, svým způsobem je to násilí ze strany policie :-). Myslím, že děti dokáží v průběhu vývoje určité hranice přijmout a samy si je nastavovat.

0/0
5.12.2018 16:33

P96a14v66e27l 85V71é73b75r 5359392962931

Já taky...

0/0
5.12.2018 19:59
Foto

L55e11o17n86t13ý62n90a 87C49h68v79á76t86a35l70o81v38á 1853155596

Že nás "vychovává" dopravní policie není fajn. To není výchova, to je jen další skryté zdanění, které plní obecní a státní rozpočty. Ideálně by Vás nikdo neměl "vychovávat" preventivně. Mělo by to být nastaveno tak, že je to na nás a pokud někomu způsobíme škodu, tak bychom to měli zaplatit, i kdybychom to spláceli do konce života.

+1/0
6.12.2018 1:01

J29a30n 32S81m93e94j53k89a90l 3565646808477

Dobrý den, pokud vychováte vaše děti tímto způsobem nepřipravíte je do tohoto světa a tím jim způsobíte problémy v jejich dalším životě. I toto je zodpovědnost rodiče, vy si tímto splníte svůj úmysl a vlastně ho aplikujete na děti, které budou toto chování čekat i od ostatních lidí a hlavně spolužáků, ale to vám nevadí vy jste své splnil.

+1/0
5.12.2018 11:11
Foto

P63a53v72e79l 14K79o94v70a84ř49í37k 4342899397605

Díky za názor. Osobně ale nesouhlasím. Výchova bez násilí a trestů nutně neznamená, že děti vedeme k apatii. Naopak je to o aktivním přístupu k okolí a přijetí zodpovědnosti.

0/0
5.12.2018 16:31

J11a91n 46S48m33e46j73k35a77l 3355916178197

Dík za odpověd, mám doma jedenáctiletého syna s Aspergerovým syndromem, tak žádné nasilí nejde, přístup jak říkáte vy, jsem spíš jeho kamarád a snažím se mu jít příkladem a vždy ho musím zaujmout a motivovat aby měl o to či ono zájem sám, ve škole nosí jedničky proto , že mi tím udělá radost, je hrozně nadaný, ale než jsme dosáhli symbiozy drhlo to. I proto jsem viděl jaké problémy mají děti v kolektivu i ve společnosti když se něčím liší.

Souhlasím s výchovou bez násilí, dětství máme jen jedno a vzpomínky musí být krásné.

0/0
6.12.2018 7:35
Foto

P11a95v92e14l 98K39o33v80a97ř11í33k 4162209877445

Díky za sdílení osobní zkušenosti. Říkám si, že možná právě tento způsob vedení dětí je cestou, jak přispět změně nastavení společnosti (viz problémy v kolektivu skrz odlišnosti). Každopádně ať se Vám daří, závěrečnou větu jste napsal moc hezky!

0/0
6.12.2018 8:20
Foto

L79e93o57n14t64ý92n87a 98C19h26v56á10t88a27l93o54v21á 1713855696

Nikdo přece nečeká, že se k němu ostatní budou chovat jako rodiče, bez ohledu na výchovu i malé dítě pochopí, že máma se chová jinak než cizí lidé. A naopak chovat se k dětem tak, jak by se mohlo chovat okolí, by někdy obnášelo dost brutální zacházení.

+1/0
5.12.2018 22:04

A87n55t33o35n60í15n 78R13e89č23e42k 9235572386540

Nějak jsem to vaše téma moc nepochopil. V rodičovství u nás doma se řídíme vzorem našich předků. Proto před měsícem i můj 20-letý vnuk dostal ode mne pořádnou facku a je klid a pohoda!!

0/0
5.12.2018 10:59
Foto

P82a77v87e52l 25K23o96v83a87ř51í38k 4432629137565

Pokud na to mám reagovat, tak ano, uznávám, že to funguje a zajistí to "klid". Ale o tom je třeba v článku zmiňovaná knížka, že tyto metody ve velké většině mají své následky, i když nejsou na první pohled vidět. A také mohou s velkou pravděpodobností nahlodat vzájemný vztah s dětmi.

0/−1
5.12.2018 11:09

M21a43r33t28i55n34a 70M31o52u58d23r83á 7190943836429

20 letý člověk už není dítě ;-)

0/0
5.12.2018 15:56

J52o60s71e20f 75S32l29a69v56í90č71e45k 4823316716253

Vážený autore, Vaše názory jsou velmi zajímavé. Dovolím si pouze dvě poznámky. Kdy podle Vás dítě přestává být dítětem? Proč podle zásad , které hlásáte nevychovávat i dospělé? Proč podle nějakých zákonů trestat zloděje a vrahy? Tresty jsou přece podle Vás nehumánní. Nač ty zákony vlastně tvořit? Proč se snažit dětem vštěpovat naši pokleslou morálku, že krást se nesmí, vraždit se nesmí atd?

+2/0
5.12.2018 10:49
Foto

P10a42v11e98l 89K39o82v30a22ř55í45k 4922119387865

Dobrý den, to jsou dobré otázky, naprosto vážně! Jsou to ale spíše náměty na další články.

Kdy přestává být dítě dítětem? Asi záleží na kritériích. Až se osamostatní?

Tresty pro zloděje a vrahy, to je vůbec složitá otázka a na to bych upřímně neuměl takto bez rozmyslu odpovědět. Ve filozofické rovině bychom se možná dostali úplně jinam, než je společensky únosné. Co si ale myslím, tak řada zločinů (nemyslím úkladnou vraždu) vychází z nastavení zákonů, které může někdo považovat přinejmenším za sporné. TO je ale opravdu na delší psaní.

Jinak si myslím, že morálka je důležitá, pokud tím myslíme nastavení lidí, kdy k sobě navzájem přistupují ohleduplně, kooperativně a mírumilovně. Existují i teroie, které tento přístup považují za dlouhodobě efektivnější, tzn. prostě se to vyplatí.

0/−2
5.12.2018 11:07

A87n14t18o85n82í89n 91T80i87c23h62e70r63a 6616358483306

Při čtení prostředního odstavce mě napadá mé oblíbené úsloví: Dříve jsme měli zloděje, násilníky a lenochy, dnes jsou to nemocní lidé, postižení tlakem společnosti ....

Snahy o nastolení všeobecnou ohleduplnost pochopení a mírumilovnost mezi lidmi, nezlobte se, hodnotím s pousmáním. Ideálu nikdy nedosáhnete, protože špatné vlastnosti jako závist, mamon, pýcha, povýšenost, snaha mít něco víc než ostatní jsou lidem vrozené, lze je jenom více nebo méně potlačit. Ale ony se stejně projeví skrytě a v kritickém okamžiku vyplují na povrch v celé síle. Je nutné s tím počítat a nespoléhat na to, že když jsem já hodný, jsou hodní všichni ostatní.

Mimochodem, největší a nejdelší experiment, založený na tom, že lidé ze sebe vydají jen to dobré a budou dobrovolně pracovat ve prospěch celku, skončil velmi neslavně.

+2/0
5.12.2018 12:18
Foto

P86a97v83e75l 92K84o52v23a77ř51í97k 4292869367685

Souhlasím, ideálu asi nikdy nedosáhneme.

Být hodný, jak píšete, neznamená, že si nechám všechno líbit.

Ohledně toho experimentu si ale nemyslím, že se zakládal na ohledulnosti a prostoru pro svobodný rozvoj lidí. Právě naopak.

0/0
5.12.2018 16:30

A28n13t82o41n73í45n 87T35i17c60h23e84r36a 6676288683866

Ale tvářil se tak ;-)

0/0
5.12.2018 21:58

E17v24a 16K13o53r20b93e29l65o71v15á 4482936602

Vaše děti bych tedy učit nechtěla.

+1/0
5.12.2018 10:45
Foto

N10a85ď93a 52D60u77b92c73o83v97á 7725760244795

Chválím, čb že se zabýváte výchovou vašich dětí. Nikdo nemá dítě nanečisto, ale!

Každé dítě je originál a přistupovat k němu je velmi individuální. Ani v rodině nelze na děti uplatňovat paušální postup.

Váš článek jsem ani nedocetla.

Nevím, zda jste odborník ve výchově dětí, ale jestli ano, tak vás bych vás k radě s výchovou dítěte nevyhledala.

+3/0
5.12.2018 10:44
Foto

P98a26v54e58l 82K20o22v72a30ř64í73k 4912889227185

Souhlasím, každé dítě je jiné a určitě k nim nejde přistupovat přes šablonu. Podle mě je to ale o určitých principech (tedy netrestat a nesnažit se dítě ovládat) a ty fungují.

Pokud najdete sílu, zkuste článek dočíst do konce, třeba Vám to víc přiblíží podstatu a najdete tam i pár malých příkladů, jak to může fungovat.

0/−2
5.12.2018 11:01

J73i82ř85í 22J10a22n97d41a 3241671896929

Nechci být impertinentní, ale hned mě napadlo, jako by se vaší vizí řídila skupina lidí, kteří takto své děti (ne)vychovávají. Říká se jim eufemisticky nepřizpůsobiví, nebo z vyloučených lokalit atd. Jejich děti jsou také sami sebou.

Já už mám dospělé děti a ty jsme prostě vychovávali. Dnes mám 4-letého vnuka a ten je také vychováván i za mojí pomoci. Prostě ho vychovávám, že se např. neubližuje zvířátkům (nemůže rozšlápnout každého hlemýždě kterého uvidí a nebude házet kamení na našeho psa), že nemůže dřevěným mečem babičce pokosit záhon kytek a jestli to ještě jednou udělá, tak prostě dostane na zadek. Také ho vychováváme, že se mají čistit zuby, polévka se jí lžící a před spaním se umyje a oblékne si pyžamo (nechodí se spát v zablácených teplákách).

+5/0
5.12.2018 10:35
Foto

P42a39v17e40l 76K95o24v29a48ř26í55k 4652839477375

Díky za sdílení konkrétních příkladů. Též se snažíme ukazovat, že má smysl si čistit zuby, že je lepší jíst polévku lžičkou, protože rukou to jde blbě :-) a že spíme v pyžamu. K tomu násilí nepotřebujeme. Sekání záhonků kytiček mečem... toť otázka, zda se tomu dá zabránit jinak, já bych to určitě zkusil i bez vyhrožování trestem.

No a pak zmiňujete skupiny lidí, které nevychovávají. Nechci se pouštět do takových debat, ale pokud jsem pár jejich výchovných reakcí u nás v parku viděl, tak to rozhodně nepovažuji za (ne)vchovávání, ale naopak za násilnou formu výchovy v ryzí podobě.

0/−1
5.12.2018 10:57

J65a39k78u67b 88H80o65z20a 9259857634248

Že Romové své děti nevychovávají? Ale vůbec ne. Jen je vychovávají jinak. Ne všichni (tak ne, abys mi admine dal BANG), ale většina ano. Dovolím si citovat jednu Romku:

"Vy gadžové vychováváte své děti jako byste pěstovali okrasný strom. Ořezáváte je tak, abyste z nich vytvořili tvar, jaký chcete mít. My je necháváme růst, jen občas zaštípneme nějakou tu větvičku."

Nepřipomíná vám to něco? Tak třeba mě ty vaše poučky.

0/0
5.12.2018 12:22
Foto

P67a10v83e40l 90K91o27v79a42ř22í33k 4952959737915

Pěkný příklad, díky. Já to přece vůbec nepopírám a nepaušalizuji...

0/0
5.12.2018 16:27

M68i56c36h29a38l 61S83v42o12b44o98d11a 5218758296911

Vaše teorie bohužel stojí a padá na faktu, že děti nikdy nebudou rovnocenné bytosti s rodiči. Děti nikdy za své rodiče neponesou trestněprávní a vyživovací povinnost danou zákonem. Z tohoto důvodu ta role rodič - dítě není a nemůže být rovnoprávná.

0/0
5.12.2018 9:45
Foto

P53a23v80e55l 29K64o85v63a73ř66í67k 4932529157825

Tady jsem možná špatně vysvětlil své chápání rovnocennosti dětí s dospělými, tak se omlouvám. Myslím to tak, že děti jsou lidské bytosti, stejně jako dospělí. Z toho pro mě vyplývá, že bychom k nim měli přistupovat s respektem, ne z pozice síly. Určitě netvrdím, že mají stejné rozumové či fyzické schopnosti (to v článku najdete), případně že se na ně vztahují zákonné povinnosti, jak uvádíte. To ale pořád neznamená, že trest je řešením nebo že "vyživovací povinnost" rodičů je opravňuje k používání fyzických trestů. Stačí si připustit, že fyzické tresty jsou zapovězené i ve vězení atd. Každopádně beru, že je to věc názoru.

0/0
5.12.2018 10:33

M70i24c88h96a63l 87S65v35o61b82o67d81a 5948918906151

Tady je jasné, že došlo ke střetu konzervativní a liberální metody výchovy. Nemá cenu předjímat jaký výsledek bude lepší, protože i když vycházíte z konkrétních knih, tak kniha je pořád subjektivní (nikoli objektivní) pocit autora.

Musel by jste argumentovat konkrétním výzkumem - třeba i několika generačním výzkumem mezi desítkami respondentů, který všechny informace z textů knih buď potvrdí, nebo vyloučí. Takže závěr, že fyzický, nebo psychický trest v dětství se v budoucnu otiskne do psychologie dospělé osobnosti automaticky negativně je hodně odvážné tvrzení bez větších důkazů. Sám jste v minulém článku uvedl, že se ve stanovisku liberální - autoritativní výchova neshodnou ani erudovaní odborníci. Například jste teď v příspěvku napsal, že fyzické tresty jsou sice zapovězené ve vězení, ale nejsou zapovězené psychické tresty. Tedy k násilí na osobnosti dochází stále. Tvrdíte, že je špatně formovat dítě k obrazu svému, protože dochází k domestikaci. Jenže společnost nefunguje na základě pouhé svobodomyslnosti, ale také dodržování hierarchie. Jinak by se rozpadla a vznikla anarchie.

Abych to shrnul. Mám z toho rozporuplné pocity. Na jednu stranu nelze dítě pleskat donekonečna. Na stranu druhou jste minule napsal, že proti sebeobraně nic nenamítáte. Ale hranice mezi fyzickým trestem a sebeobranou je také tenká. Když dítě uhodím nikoli v trestu, ale v sebeobraně, tak k násilí dojde stejně a to i přesto, že mu vysvětlím motiv uhození.

Když se vrátím ke psům, tak jsem schválně nechal ať si moje děti hrají s malými psy a klidně jsem nechal majitele, ať je kousnou. Kousnutí od malého psa se léčí lépe, než od velkého, ale obranný mechanismus, že všichni psi se nechovají stejně zůstane.

0/0
5.12.2018 14:15

M14i23c30h78a82l 25S27v72o14b69o71d55a 5718938896881

Oprava: Napsal jste, že fyzické tresty jsou zapovězené ve vězení a já dodávám, že nejsou zapovězené psychické tresty.

0/0
5.12.2018 14:17
Foto

P95a61v38e85l 31K77o64v13a87ř87í29k 4722609817895

Díky za rozsáhlý komentář. Například zde odkazuji na konkrétní a rozsáhlou studii: https://pavelkovarik.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=690331. Zmiňovaná kniha též vychází z výzkumů a cca. třicetileté praxe autorky. Osobně pak vycházím a čerpám z knih a zkušeností lidí, kterým to funguje (pokud jde o můj přístup k dětem).

Jinak říkáte, že tvrdím věci, které netvrdím... A co se týče vězení, tak myslím, že to samo o sobě je věcí psychického a fyzického trestu. Nicméně já mluvil o srovnání, kdy používáme na dětech fyzické tresty, ale např. na vězních jsou zapovězené (pokud nepočítám Guantanámo, samotky atd. - nejsem expert).

Ve věci hierarchického řízení společnosti, OK, může být. To pořád ale neznamená, že fungování v takové společnosti vyžaduje násilné metody výchovy dětí.

(Jiná věc také je, pokud se jedná o hierarchii vnucenou, nebo dobrovolně přijatou. Osobně věřím, že lidstvo je schopné harmonického fungování na bázi dobrovolnosti, bez nutnosti násilného ovládání ze strany státu. To berte ale prosím čistě filozoficky, jen jako myšlenkovou vsuvku.

Ohledně sebeobrany - otázka je, jestli potřebujete dítě uhodit. Stačí mu fyzicky zabránit v páchání násilí. Ale můžu připustit, že pokud bude násilí páchané z jeho strany natolik agresivní, že vám může způsobit tělesnou újmu a vy budete fyzicky nějak znevýhodněný, pak má smysl v sebeobraně zabránit dalším útokům pacifikací. Ale já bych se fakt nechtěl dostat ke slovíčkaření. Chápu, jak to myslíte, nicméně si myslím, že k něčemu takovému dochází opravdu zřídka.

0/0
5.12.2018 17:11

J81i60ř62í 79K32i36n98d55l 2958267923927

Já patřím ke generaci, kde rodiče vychovávali a to třeba tělesným trestem a stejně tak učitelé. To, že by nám tělesný trest způsobil nějaké duševní trauma o tom se nedá mluvit ani omylem. Kolik význačných osob bylo vychováno tímto způsobem a co ve svém životě dokázali. Nevím, co dnes bude z těch zpovykovaných dětí, kterým maminka stále dokola říká " René to dělat nesmíš, to se nedělá " a on jde a udělá to znova a znova. Maminka na to reaguje s úsměvem " René ty jsi ale ošklivý " U nás by to po prvním napomenutí a neuposlechnutí zpravilo plácnutí přes zdadek.RvRvRv

+4/0
5.12.2018 9:40
Foto

P25a19v62e66l 92K78o85v43a62ř15í82k 4352579277905

Toť právě otázka a o tom je zmiňovaná kniha "Pro vaše vlastní dobro". Autorka tam popisuje, že to většinou ani nevnímáme, ale ty následky si s sebou neseme celý život a projevují se různě.

Fyzické tresty určitě nejsou překážkou, abychom to "někam mohli dotáhnout". To je zase otázka měřítka, co znamená úspěch atd. Když to přeženu, tak autorka knížky např. odkazuje na Hitlera a Stalina, kteří to taky dotáhli vysoko, ale... A bez ohledu na ty dva diktátory, podle autorky může být právě ta pozice moci (úspěšný politik, manažer atp.) kompenzací traumat z dětství.

Příklad s Reném, reakci na něco, co je nežádoucí, bych asi nastavoval striktněji. Ale záleží, co René prováděl. Pokud např. něco někam házel, rozbíjel... tak by asi bylo lepší říci, s tímhle neházíme a předmět dát mimo dosah dítěte atd.

0/0
5.12.2018 10:38

M94a94r54e21k 31V79a10l72i20č40e19k 2661699614820

ze Vy budete nejakej ten kouč...?

+1/0
5.12.2018 9:28
Foto

P88a15v84e71l 86K77o34v61a78ř81í94k 4562199767765

Vůbec ne :-). Alespoň mě zatím nikdo o koučování nepožádal.

0/0
5.12.2018 10:39

M37a32r14e44k 14V59a50l15i70č22e25k 2461529354830

tak to se mi trochu ulevilo

0/0
5.12.2018 16:18

J22o26s80e79f 25H77a50v85r40á23n70e43k 9751391354

No možná opravdu existuje způsob výchovy jak se obejít bez trestů. Předpokládám, že v tom lepším případě to snad zvádne jeden ze sta rodičů, takže....

Jako experiment dobrý, tím to ale končí:-)

+1/0
5.12.2018 9:13
Foto

P32a90v95e42l 13K85o61v34a56ř33í47k 4102239587715

Jsem rád, že aspoň připouštíte, že to jde. Určitě to chce své a vyžaduje to trochu jiný přístup a trpělivost. Každopádně my do toho experimentu jdeme :-).

0/0
5.12.2018 10:40

M41a81r36t93i68n78a 75M38o60u98d86r46á 7730313436259

Nastavení mantinelů je pěkné, ale pokud jsou tyto mantinely nevymahatelné, není to vůbec k ničemu.

Pochopitelně nejlepší výchova je osobním příkladem, ovšem ne vždy je možná.

Žádná výchova je cestou do pekel (ve svém výsledku povede k anarchii a tedy k násilí).

+1/0
5.12.2018 9:12
Foto

P74a74v45e89l 34K49o19v31a96ř59í90k 4332559777775

Ohledně mantinelů - spíše jde o to jednat a situaci řešit aktivně, než vynucovat trestem. (A pak je to také o tom, že hranice se spíše týkají vzájemného vztahu rodič - dítě, než např. toho, co chce rodič, aby dělalo dítě, protože rodič si myslí, že to je pro dítě dobré.)

Rodičovství, jak ho chápu, není totální benevolence. K násilí podle mě vede naopak spíše trestání dětí a násilí ze strany rodičů. Největší paradox je, když trestáme děti za to, že třeba někoho bouchli v parku atd.

0/0
5.12.2018 10:43

M37a36r68t80i87n17a 80M69o55u56d61r44á 7430263496879

Tak zrovna trestat plácnutím za to, že dítě bije nějaké druhé v parku, není paradoxní. V zásadě tím dítěti umožníte, aby si situaci, kterou druhému způsobilo, prožilo také. Tedy se do ní dovedlo vcítit. Dokud si nesáhnete na horká kamna, stejně neuvěříte, že jsou horká.

Osobně jsem ale podobným situacím raději předcházela, moje děti nikoho nebily, takže jsem zasahovat nemusela.

Dítě samo od sebe nikdy nedělá to, co chce rodič, protože si rodič myslí, že je to pro dítě dobré. Ono má svou vlastní hlavu a dokonce prochází několika předem naprogramovanými obdobími vzdoru. Musíte ho motivovat. No a motivace je buď pozitivní (odměna) nebo negativní (trest).

Malé dítě do věku 5 let navíc nechápe příčinnou souvislost, takže s nějakým složitým vysvětlováním u něj nepořídíte. Musíte počkat až na období, kdy se samo začne ptát "Proč?".

0/0
5.12.2018 15:53
Foto

P13a23v17e71l 34K76o68v46a90ř72í14k 4962199877515

To si právě nemyslím. Tímhle naopak v dítěti utvrdím, že bití ostatních je OK. Navíc pokud to výchovné plácnutí (odplatu?) dělá jeho rodič, pak má o to víc důvodů to tak chápat.

Ohledně motivace odměnou jsem se zmiňoval v článku. Za sebe to neberu jako ideální metodu, protože tím ubírám dítěti schopnost vnitřní motivace. Samozřejmě rozumím, že někdo to vidí jinak.

A pokud malé dítě nechápe souvislost, o to méně bych používal tresty, protože ani těm nebude příliš rozumět.

V každém případě děkuji za podněty a rád jsem si přečetl, že jste s vlastnímim dětmi nemusela řešit žádné náročné situace ve smyslu uvedeného příkladu s bitím jiných dětí.

0/0
5.12.2018 17:17
Foto

Z81d82e31n58ě19k 15M49a54t18u93š14k88a 7438716155746

dejte vědět, jak jste dopadl

+2/0
5.12.2018 8:53

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz