Středa 3. června 2020, svátek má Tamara
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 3. června 2020 Tamara

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V96á75c26l66a19v 67H16a73v77l52ů 7896763596657

S Vámi souhlasím, ale jen za předpokladu, že absolventi samovzdělání se vzdají jakékoliv sociálního příspěvku v dospělém životě. Tím prokáží správnost této cesty. Mimochodem tato cesta není pro každého a není mi jasné jak se dá předem určit jaké dítě se k ní hodí.

0/0
12.2.2020 5:53
Foto

P34a87v28e35l 70K32o41v91a11ř21í51k 4312729977865

Dobrý den a děkuji za zajímavý pohled na problematiku. Osobně si ale myslím, že způsob vzdělávání nijak nesouvisí se sociálním systémem. Pokud lidé platí sociální pojištění (což dokonce musí), pak mají nárok na státní sociální zabezpečení. Není důvod trestat lidi, kteří vezmou zodpovědnost za své vzdělání a vzdělání svých dětí do vlastních rukou.

+1/0
12.2.2020 11:00

J53i98ř19í 68P15l79í60v62a 4505112145677

Pane Kováříku souhlasím s vámi. Běžel krásný film o Summerhillu, dokonce v češtině, a člověk v něm měl možnost vidět,jak jsou děti šťastné a zapálené, když mohou být v takovém prostředí. Film je i na YouTube. Srdečně vás zdravím!

+1/0
11.2.2020 21:03
Foto

P52a83v74e17l 55K64o52v14a53ř12í33k 4602559657825

Dobrý den a děkuji za připomínku. Film jsem viděl a je to opravdu moc hezká inspirace.

0/0
12.2.2020 11:01

I48v73o 18G80a40r86d43a58v20s95k23ý 5210946886565

Dobrý den pane Kovaříku,

omlouvám se, ale nemohu s Vámi souhlasit. Rodiče nemohou převzít odpovědnost za to, jakým způsobem se budou jejich děti vzdělávat. (Nebavím se teď o rodičích, kteří mohou dětem zajistit soukromé školy, případně učitele).

Pokud se budete bavit o většinové společnosti, tak je zcela jistě nutné, aby děti získaly minimálně základy ve všeobecném přehledu. Vidíte na tom něco špatného?

Po absolvování základní školy, bych již s Vámi souhlasil. Prosím, potom rozvíjejme v dětech to co je jim nejbližší.

Samozřejmě mohou být "odchylky" na obě strany. Děti nadprůměrně nadané - ty již dnes mohou navštěvovat školy pro ně vhodné - a z opačné strany děti, které mají problém i se základními znalostmi.

A co zbytek tvořící 80% populace dětí? Těžko asi můžete spoléhat na to, že jejich rodiče budou ochotni a schopni je vyučovat doma - předpokládám, že Vám asi práce za 20.000,-Kč nic neříká, protože by jste nemohl takto mluvit.

Těch 80% dětí je v dnešní době nuceno díky inkluzi spadnout do nějakého průměru, ze kterého se nemají šanci vymanit.

Domnívám se, že Váš názor je za současné ekonomické situace obyvatel naprosto nerealizovatelný a rozdělil by populaci jen na ty bohaté a na chudé, bez možnosti chudých k přístupu nějakého vyššího vzdělání.

Nemyslím, že je tak skvělá idea, aby si děti určovali co se budou zrovna učit. V takovém případě, by asi některé předměty mohly být vyřazeny ze systému vzdělávání.

A po pravdě arogantních spratků, kolem sebe už dnes vidím víc než dost ...

+2/−1
11.2.2020 20:39
Foto

P56a48v10e43l 82K23o24v57a30ř91í53k 4832699177815

Dobrý den, pane Gardavský,

velmi děkuji za podněty k přemýšlení.

Vůbec nemám v úmyslu navrhovat, abychom vzali dětem možnost získat všeobecné vzdělání. Naopak. I proto se mi líbí myšlenky, které šíří sociolog Daniel Prokop. Vzdělání je klíč. Proto si myslím, že by v nějaké podobě mělo být dostupné všem, pokud o to stojí. Když se zaměříme na děti rodičů, kteří z nějakého důvodu vzdělání nepřikládají váhu, tak si myslím, že v tomto směru by měl stát cíleně těmto dětem pomáhat. Existuje celá řada organizací, které se na to specializují. Jen trpí klasicky nedostatkem financí a odhodlaných lidí.

Taky musím říci, že sám přemýšlím, jak to zařídit, aby různé alternativy byly dostupné všem. Zmiňujete lidi s nižšími příjmy. Já si myslím, že je to vždy otázka priorit. Můžu říci, že naše rodina ve smyslu příjmů nijak nevybočuje s průměru, proto si troufám toto tvrdit. Také je otázka, jestli by se různé soukromé školy atp. nestaly cenově dostupnějšími, kdyby je stát přestal blokovat, nebo by je naopak podporoval. Možná se shodneme, že současný školsky systém není moc efektivní, co se týče výsledků. Je dost možné, že by se vše dalo zefektivnit, tzn. zlevnit, tzn. stát by mohl více investovat do kvality.

Myslím si, že to se týká i Vámi zmiňované inkluze, resp. zprůměrování dětí. To je podle mě důsledek současného systému. Více svobody by znamenalo, že si děti mohou více vybírat a stát se dobří v tom, co je baví.

Přes to všechno je ale otázka, jestli opravdu chceme nutit lidi, aby se vzdělávali tak, jak jim určí stát a úředníci. Odpovědnost je přece na každém z nás, především na rodičích. A pokud chtějí zvolit jinou cestu, proč jim v tom bránit? Zvlášť s argumentem, že ostatní se bez školy neobjedou, tak zavedeme stejnou povinnost pro všechny.

Pěkný den.

0/0
12.2.2020 10:58

S47t61a28n11i73s48l62a38v 73L27á71t53a87l 8728967531561

Ohaduji, že extra zájem by teoreticky mohla mít tak 1/4 rodičů. :-)

Myslím tím pozorovat a rozvíjet talent svých dětí. A stát jim to bude systematicky kazit :-P.

Vidím ale jedno riziko - chorobnou ctižádost některých rodičů. ;-D;-D;-D

Co nedali sami, "musí" dát jejich děti. (protipól rodičům, u kterých není vzdělání jejich dětí žádnou prioritou .)

Osobně si myslím, že v ranném mládí dítěte je vhodnější rozvíjet všeobecné schopnosti a ve vyšším (10) teprve hledat specializaci.

Mám vysledováno, že u některých dětí je tzv. "telecí" období, kdy je velká část snahy marná a později se objeví píle a rozvoj talentu. Určitě si pamatujete spolužáky ze ZŠ a SŠ ;-D. U některých k tomu nedojde nikdy (lennost - ne hloupost) a ti se stanou později uživatelé sociálního systému.

0/0
18.2.2020 9:52

V90á42c16l44a13v 98F26i81s15c90h93e65r 1810654519145

Dobrý den. Vaše úvahy a citace o tom, co někde někdo řekl či navrhnul, kvalifikuji jako zbytečné rozpatlávání již v podstatě možného a zavedeného způsobu takzvaného individuálního vzdělávání dětí (viz příslušná zákonná úprava). Základní motivy umožňující individuální výchovu dětí vycházejí z poznatků o různorodosti charakterů, dispozic, talentů a v neposlední řadě rozdílného inteligenčního potenciálu v dětské skupině (populaci). Tak může být zajištěna výchova a vzdělávání mimořádně disponovaných jedinců, ale také věnována péče hendikepovaným dětem. To vše je dnes možné. V mnohých případech je však individuální výchova využívána ponejvíce ekonomicky dobře a ještě lépe situovanými rodinami, které se v rámci rozšiřování společenské stratifikace chtějí distancovat od chudinského plebsu. Jestli výsledkem takových výchovných metod bude dříve nebo později kvalifikovaný odborník s potřebným sociálním (resp. emočním) vkladem, nebo hloupý arogantní zbohatlický fracek zůstává otazníkem. Kromě zmíněné individuální výchovy je dnes také již známým faktem, že existují u nás etnika a sociální vrstvy, které se domnívají, že povinná školní docházka již zrušena byla a podle toho již také ve frontách na sociální dávky své děti vychovávají.

+2/−1
11.2.2020 18:51
Foto

P36a35v15e39l 57K36o38v55a74ř61í79k 4532499967855

Individuální vzdělávání, které zmiňujete, případně jeho varianta domácí vzdělávání, je přeci jen trochu něco jiného. Zde pořád hrají roli státní vzdělávací plány, povinnost registrace ve škole a pravidelné přezkoušení. V případě sebeřízeného vzdělávání jde ve své podstatě o svobodné rozhodnutí, jak bude vzdělávání vypadat, a nepodléhá státní kontrole.

Našel jsem hezké vysvětlení rozdílů v tomto článku: https://medium.com/edtech-kisk/unschooling-vs-homeschooling-fd639ff08c3a

Co se týče těch bohatších vrtsev nebo naopak sociálně slabších, které zmiňujete, o tom jsem psal v článku.

Zásadní věc, alespoň pro mě, je, že se nemohu jako rodič svobodně rozhodnout, jak budu vzdělávat své děti. V tomto směru oceňuji iniciativu Aliance pro sebeřízené vzdělávání a sdružení Svoboda učení, kteří přesně o toto usilují. Nejde o to zrušit školu nebo někomu upírat právo ji navštěvovat, ale umožnit těm, kdo chtějí, aby se mohli vzdělávat po svém. Škola, jak ji známe dneska, stejně bzry přestane existovat :-).

0/0
11.2.2020 19:10

Z75d14e80n86ě25k 60Ž89í15k54o82v96e73c31k80ý 7330818320156

U životně důležitých zařízení (například leteckých přístrojů) se používají nejméně dva nezávislé systémy, aby v případě výpadku jednoho z nich nedošlo ke katastrofě. A podobné by to mělo být ve školství - rodiče musí dětem korigovat bludy, které do nich cpe škola, a škola musí dětem poskytnout alternativu k nesmyslům, které je učí jejich rodiče.

0/0
11.2.2020 20:34
Foto

P71a31v31e91l 27K30o84v12a58ř17í74k 4532509307355

Vyvažování je určitě dobrý mechanismus :-). Nicméně já bych opravdu raději nechal na každém, aby se svobodně rozhodl, jak si vzdělávání nastaví.

0/0
12.2.2020 11:02

Z46d53e68n94ě88k 47Ž33í48k20o53v48e52c80k54ý 7570108390986

Jeden si to potom nastaví tak, že své děti nebude učit pravopis, protože o takové zbytečnosti se zajímají pouze grammar nazi.

Druhý je nebude učit matematiku.

A třetí je nebude učit vůbec nic, protože boko haram, vzdělání je zapovězeno.

0/0
12.2.2020 23:36
Foto

P30a67v74e80l 14K81o58v94a96ř40í15k 4122959757325

Proč předpokládat hned krajní scénáře? Já si třeba myslím, že číst, psát a počítat je zrovna asi to nejdůležitější (i když bych k tomu přidal asi i pár dalších oblastí).

I když vyjdu z tohoto předpokladu, proč ale kvůli tomu nařizovat PLOŠNĚ všem rodičům, jak se mají jejich děti vzdělávat?

To je přece právě o té zodpovědnosti rodičů za vlastní děti. A pokud má někdo jinou představu, proč mu ji brát? Stát má přece možnost při troše snahy připravit programy, které se zaměří právě na děti, jejichž rodiče vzdělávání berou na lehkou váhu.

+1/0
14.2.2020 9:07

Z30d79e59n97ě45k 77Ž45í75k41o83v67e78c20k40ý 7620158360306

A proč je nepředpokládat, když vidíme, že takové názory zdaleka nejsou ojedinělé?

Podporoval bych rozšíření počtu volitelných předmětů, kde se žáci mohou dozvědět něco navíc, ale měla by zůstat povinná nějaká základní úroveň všeobecných znalostí.

Rozumní rodiče takové základní znalosti svým dětem stejně budou chtít poskytnout, takže by jim nemělo vadit, že je to povinné (pokud to nejsou cvoci to ho typu, co při spatření tabulky "Je zakázáno dotýkati se drátů i na zem spadlých" to považují za útok na svoji svobodu a schválně si sáhnou.

Jednak nemůžeme předpokládat, že všichni rodiče chtějí pro své děti to nejlepší, a druhak i mezi těmi, co pro ně to nejlepší chtějí, se vyskytují cvoci (viz například v extrémním případě nedávný blog o rodině, která umořila své děti veganstvím).

0/0
14.2.2020 9:54

K94a50r89e35l 26T85r93č24á84l64e74k 2528228230436

Zdejší expert na školství p. J. Nožička Vám ochotně vysvětlí, jak moc se mýlíte.

0/−1
11.2.2020 18:26

J83o78s35e78f 58N48o32ž31i95č44k37a 5495741379286

Pokud by si chtěl pan autor nebo kdokoliv jiný můj blog na tohle téma přečíst, tak má samozřejmě možnost: ;-)

https://nozicka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=744960

0/0
11.2.2020 22:04
Foto

P29a73v49e90l 48K11o35v39a69ř71í29k 4902519617565

Dobrý den.

Děkuji za odkaz, článek jsem si přečetl.

Je v něm hodně myšlenek a asi nejde reagovat úplně na vše. Některá tvrzení jsou ale opravdu zavádějící.

Třeba příklad s lékařem, který zmiňujete. Svoboda učení neznamená, že zrušíme školy. Jde o povinnost absolvovat státem předepsanou cestu. Vysoké školy mohou fungovat dál a osobně doufám, že by i v takovém případě fungovaly. Ve světě (zejména USA a Británie) je řada příkladů lidí, kteří nechodili do základní školy, vzdělávali se sami, ale poté vystudovali střední a vysokou. Nejde tedy o zrušení vzdělávání a vzdělávacích institucí. Jde o možnost vzdělávat se vlastní cestou.

Máte pravdu v tom, že v dětství jsem netušil, co se potřebuji naučit. Ale zpětně si také říkám, že nejspíš stačilo naučit se číst, psát a počítat... a zbytek se naučit buď sám, nebo dle zájmu na střední škole. Řada věcí je ale opravdu zbytečná. Proč se učit letopočty starověkých bitev, panovnické rody, vzorečky chemických sloučenin atd.? Věřím, že motivovaný jedinec se to dokáže naučit v příslušném věku a to s chutí a zájmem.

Co se týče dětí z vyloučených lokalit, tady Vás jen poprosím, abyste si na oplátku přečetl můj článek, kde k tomu píšu více. Snažím se to doložit i základními daty.

A škola jako vězení? S tímto přišel jistý Peter Grey, profesor psychologie, který se zabývá celoživotně učením dětí. Školu považuje za vězení (asi nemusím vyjmenovávat negativa, na kterých se dost možná i shodneme). Jistě, škola má některé pozitivní aspekty, ale třeba Peter Grey si myslím, že učení je proces, který je všudypřítomný a dá se dělat lidštěji a současně efektivněji.

Ať Vám to dobře píše! :-)

0/0
12.2.2020 11:10

J28o92s35e96f 26N28o65ž51i51č69k70a 5405861929636

Dobrý den, ve Vašem článku i tomhle samotném příspěvku je také myšlenek spousta, takže budu reagovat jenom na některé.

Že Svoboda učení neznamená rušení škol, tomu určitě rozumím. Ale jak je zmíněno v mém článku, toto sdružení mimo jiné požaduje i "zrušení všech státem certifikovaných diplomů, nutných k výkonům povolání." Já samozřejmě vím, že kromě státních škol je i spousta středních a vysokých škol soukromých (byť konkrétně lékařská fakulta u nás, pokud se nepletu, na žádné soukromé VŠ není). Ale i ty soukromé školy, aby dostaly od státu akreditaci, musí prokazovat určitou kvalitu, například co se týká vzdělání pedagogů, počtu profesorů a docentů, zajištění praxe během studia, atd. A v momentě, kdy by tohle odpadlo, bych si kvalitou absolventů některých takových škol opravdu nebyl jist.

Ohledně toho, co se dítě ve škole naučí - je jasné, že úplně všechno nepoužije v reálném životě nikdo, na druhou stranu se nedomnívám, že by pro výkon většiny povolání stačilo naučit se tam jen číst, psát a počítat. A že to či ono jste nepoužil - ono jde i o to, že díky škole se každý dozví, že to či ono vůbec existuje a jestli se tomu bude v pozdějším věku věnovat hlouběji, už záleží na něm.

Ještě poznámka k Vašemu v článku uvedeném argumentu, že se 9 300 českých dětí vloni vzdělávalo v zahraničí - když vezmete, že v jednom populační ročníku je obvykle přes 100 tisíc dětí, Vám to opravdu přijde jako vysoké číslo? Navíc to často může být třeba jen z toho důvodu, že jejich rodiče pobývají dlouhodobě z pracovních důvodů v zahraničí a jejich děti jsou tam s nimi. K soukromým školám - jestli stát jejich zakládání opravdu brání, si netroufnu posoudit. Ovšem problém je v tom, že iniciativa Svoboda učení vyžaduje, aby jim stát nemluvil vůbec do ničeho, tedy ani do toho, že musí být dodržovány nějaké RVP, atd. a to vidím jako problém.

Mějte se hezky a ať to dobře píše i Vám!

0/0
12.2.2020 12:30
Foto

P96a78v56e25l 98K25o93v92a69ř10í92k 4392339537295

Dobrý den a děkuji za reakci.

Zastavím se jen věcně u těch čísel v posledním odstavci. Uvedený počet dětí jsou žáci na školách v zahraničí nebo zahraničních školách v ČR. V prvním případě se může jednat ale též o přeshraniční dojíždění, nejen dlouhodobé pobyty v zahraničí. Nicméně jak píšu v článku, k tomu si připočtěme počty dětí na soukromých školách a neuspokojenou poptávku, kde stát brání otevírání soukromých škol (pár případů proběhloi médii). Pak už jsou čísla řádově vyšší. Za mě je to dostatečný signál, že rostoucí počty rodičů státnímu školství nevěří.

Ostatní body jsou asi už spíše věcí názoru.

Mějte se hezky.

0/0
12.2.2020 13:04

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz