Děkujeme za pochopení.
P12a83v37e93l 45S40z84i66r80o21t26n72ý
"Stádní" způsob výchovy je v našem školství zřejmý. A cílem je podchytit do "vzdělávacího systému" co nejmladší děti, aby náhodou "nenasákly" některé nechtěné prvky rodinné výchovy. Tato tendence zesiluje u levicových vlád. Proto ta snaha o umístění 2-3 letých dětí do školek. Nemyslete si, že si tam budou jen hrát. Stát je zařadí do příslušného vzdělávacího programu. A bude na ně v tom smyslu působit. Do hlaviček se jim bude pomalinku, polehounku vtloukat to "správné myšlení." Samozřejmě úměrně k jejich věku. Ale pokud rodiče nechají výchovu jen na státu, budou se časem divit názorům svých potomků.
P27a78v83e48l 96D20v32o75ř71á42k
Staří alchymisté tvrdili, že práce s hmotou zušlechťuje a kdo přestane být s hmotou v kontaktu, je ztracen.
Hmota je neúprosná, když s ní pracujete špatně, chyba je hned vidět. Vyvrtáte-li malou dírku, větší šroubek do ní nedostanete. Ovšem na papíře, tam jde všechno.
Proto je větší zájem o vědy humanitní, kde "zpětná vazba" přes hmotu není a nepovedený závěr se dá nakonec vždy nějak okecat.
Problém u školních dílen je ten, že "díky" feminizaci školství je nedostatek učitelů (mužů), kteří přeci jen mají k manuálním činnostem větší schopnosti, než jejich kolegyně. Kromě toho se taková výuka musí umět dělat.
M48i50c73h89a35l 52Š52t58a62j89n69r56t
To mate pravdu. Kdo na to ma cit, dokaze udelat dobrodruzstvi z toho, ze se rozsviti zarovka. Obavam se, ze to bude mensinovy pripad. :-(
M83i87c11h73a97l 40Š64t79a72j58n13r63t
Tak buď je to projev bezradnosti.
Nebo je to cílené opatření v rámci nějakého postulovaného konceptu "zdavovění".
Pokud se článek snaží tvrdit oboje najednou, je to číčovina už svými vnitřními rozpory.
V25l60a41d14i40m31í34r 15H69r45u86b30e54š
mně připadá znovuzavedení dílen jako dobrý nápad
L15e42o24n31t57ý35n12a 69C43h89v81á73t98a78l66o94v98á
Máte pravdu, současné školství je bárka, která už se sotva drží na hladině a do toho přijdou teoretici a začnou navrtávat další díry, aby měla voda kudy odtéct.
Ideální by bylo zrušení povinné školní docházky a pak postupná privatizace, jenže kde vzít někoho, kdo to navrhne a dotáhne do konce. Možná by bylo opravdu nejlepší začít decentralizací, jak uvádíte.
P83a44v85e57l 38K93o47v21a36ř38í83k
Podle mě to tam stejně spěje tak nějak přirozeně. Asi se nedočkáme toho, že přijde nějaký politik, který zruší povinnou školní docházku. Ale umím si představit, že postupně víc a víc lidí bude hledat alternativy, až najedou zůstanou školy prázdné :-). Takže jde jen o to, jestli se tomu dá třeba nějak pomoct a uvolnit to sevření centralizovaného systému.
J10a21r95o67s55l68a64v 26N42á31p46r55s43t30e34k
To je zvláštní, ve škole, do které chodí moje děti, mají předmět pracovní činnosti, stejně, jako když jsem před lety chodil do skoly já.
A pro vás je to nějaká děsivá novinka.
R77u66d15a 60S63l38a16v84í10k
V Estonsku a Finsku se od mala učí děti informační technologie a programování.
V ČR se budou učit okopávat brambory a zatloukat hřebíky.
A pak se furt někdo diví, že je ČR vnímána jako levná montovna..
P10a72v26e20l 93K12o93v29a51ř12í57k
Když nad tím tak přemýšlím, tak je ten koncept vedle zmiňovaného Estonska a Finska vlastně dost orginální. Ještě se od nás budou učit! :-).
M46i32l36a15n 43S62t33e73h61l37í11k
Spousta slov a citací, ale proč je zavádění praktické výuky na školách špatně, jsem se jaksi nedozvěděl.
P65a32v59e37l 42K60o72v98a77ř24í21k
Dobře, zjednoduším to :-). Každý ať má svobodu volby, co se chce učit. Proto nejsem pro povinné dílny, pozemky, ale ani povinnou matematiku. Věřím, že každý dokáže intuitivně poznat, co ho zajímá a kam ho to táhne. Potom se dokáže díky zápalu dostat na nadprůměrnou úroveň a rozvinout svůj talent. Pokud mu může být škola nějak nápomocná, tak podle mě tím, že vytvoří prostředí pro rozvoj jeho zájmů a talentů. Škola většinou dělá přesný opak, v rozletu brání a vyrábí průměrné a poslušné dělníky.
Jinak ten článek není polemika o škodlivosti práce v dílně či na pozemcích. Je o bezradnosti, kterou ukazují úředníci, a je o tom, jak školní osnovy ohýbají politici nebo zájmové skupiny podle svých potřeb. To podle mě není správná cesta.
M95i94r39o57s69l24a47v 12V94l52a84s82á12k
Jo, jo Komenský by se nejspíš nad dnešními EDUiny a místními sociálními inženýry a vyznavači Ivana Illiche chytal za hlavu.
P51a61v70e97l 39K64o53v57a97ř43í49k
Tak nějak... ale Ivan Illich mi přišel jako docela zajímavá a svérázná postava :-).
R65o82m61a50n 31E29n72d87e46r50s
Nejčastější představy manuální práce jsou opravdu o tom, že se jedná o umění "zatlouct hřebík a zašroubovat šroubek" Každá konkrétní situace však v praxi vypadá uplně jinak a je jenom na člověku, jakou má schopnost improvizace a hlavně chuť něco takového vůbec činit. Hlavní je tedy nějakým způsobem rozpoznat ten zájem.
P37a95v56e72l 47K85o70v66a83ř25í81k
Myslím, že jste ten hřebík uhodil na hlavičku :-). Díky za příspěvek.
- Počet článků 90
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1590x
www.sociolog.cz | www.kovarikpr.cz